Siirry sisältöön
Uusi koti ulkomailla

Pääsiäisseikkailu vanhassa linnassa

19.04.2017

Pääsiäisenä vierailimme Eastnorin linnassa, jonne matkasimme ensin junalla puolisen tuntia. Täällä on pääsiäisperinteenä järjestää erilaisia tapahtumia, joissa metsästetään pääsiäismunia. Linnassa oli yksi tällaisista tapahtumista.

Junamatkan jälkeen  meidän oli tarkoitus napata taksi linnalle. Olin jo aiemmin selvittänyt, ettei linnalle kulje oikein mitään julkisia kulkuneuvoja, mutta taksilla pääsisi sinne hyvin.

Ei mennyt kuin Strömsössa

Junan pysähdyttyä asemalle aloin soittelemaan taksia. Yksikään taksikeskus ei vastannut puhelimeen ja parissa niistä oli automaattinen viesti kertoen, että he ovat suljettuna. Kuvittelin vielä tuossa vaiheessa löytäväni asemalta kahvion, josta voisimme pyytää henkilökuntaa tilaamaan taksin, mutta kahviokin oli pääsiäispyhien vuoksi kiinni.

Menimme hetkeksi tienlaitaan katselemaan, josko siitä ajaisi taksi hyvällä tuurilla ohitse. Takseja ei näkynyt, joten lähdimme kävelemään kohti suuntaa, jonka uskoimme vievän keskustaan. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja olo oli taksisäädöstä huolimatta huoleton.

Löysimme pienen huoltoaseman, josta huoltoaseman myyjä alkoi soittelemaan takseille. Hänellekin taksin saaminen tuotti vaikeuksia, mutta lopulta pihaan kuitenkin kaarasi kuljettaja, joka kertoi sillä hetkellä olevansa paikkakunnan ainoa ajossa oleva auto. Tiedustelin, voisiko häneltä varata paluukuljetuksen ennakkoon, mutta kuljettaja kertoi lopettavansa työt pian. Hän näytti väsyneeltä. Yritin painaa taksin reittiä mieleeni, jotta osaisimme myöhemmin kävellä takaisin asemalle. Arvioin kävelymatkaksi noin 45 minuuttia.

Vihdoin kohteessa

Perillä meitä odotti satumaisen kaunis maisema ja upeasti sisustettu vanha linna.

Lähes pilvettömän taivaan äärellä kulki erilaisia sirkushahmoja ja perheet viettivät piknikiä upeissa puistomaisemissa. Pitkäjalkainen mies liikuskeli yksipyöräisellä ja jonglööri teki huimia temppuja ihmisten kannustaessa.

Haimme kahviosta eväät ja söimme niitä nurmikolla. Aku kiipeili puuhun ja lapset pelasivat palloa tai kierivät alas pitkin nurmikkoista mäkeä.

Lähdimme kartan kanssa metsästämään vihjeitä, joiden avulla saimme pääsiäisaiheisen ristikon täytettyä. Tämän jälkeen ristikon ratkaisu piti palauttaa linnan sisäänkäynnille. Palauttaneiden kesken arvottaisiin valtava, melkein metrin korkuinen suklaamuna.

Kiertelimme linnan alueella ja ihastelimme upeita puita. Alueella oli myös labyrintti, jonne eksyimme pahemman kerran. Lapsille oli tehty upeita seikkailuratoja, joihin itsekin menin mukaan.

Tutustuimme myös lontoolaisperheeseen, joiden seurassa vietimme loppupäivän. Heillä oli hieman Akua nuorempi poika mukanaan ja pojilla riitti touhua. Pojan vanhemmat olivat kiinnostuneita Suomesta ja historiasta, josta erityisesti talvisota kiinnosti heitä. Perheellä oli myös koira mukanaan, jota Aku sai taluttaa ympäriinsä.

Saimme hyväksi onneksemme perheeltä päivän päätteeksi autokyydin kotiovelle asti, sillä he olivat majoittautuneina hotelliin meidän lähipaikkakunnalla. Ulkona alkoi myös sataa iltasella, joten säästyimme kaiken lisäksi rankkasateessa kävelyltä.

Perhe pyysi meitä seuraavaksikin päiväksi linnaretkelle, mutta olimme ehtineet jo sopia muita suunnitelmia. Niinpä sovimme menevämme Lontooseen heidän luokseen vierailulle ennen kesää.

Emme voittaneet pääsiäismunaa, mutta meillä oli muuten aivan mahtava päivä uusine tuttavuuksineen.