Siirry sisältöön
Shanghai Daily

Kouluelämää kokemassa

02.04.2017

Shaghai Daily, Lapsen Maailma

Koko matkan ehdottomasti jännittävin kohta oli lasten koulujen alkaminen. Kevätlukukausi käynnistyi kiinalaisen uudenvuoden jälkeen helmikuun puolivälissä, ja kovin paljon pidempään emme varmasti olisi jännityksen kanssa selviytyneetkään.

Shanghaissa on noin 30 kansainvälistä koulua, joista neljässä vierailimme marraskuussa. Lopullisen valinnan tekeminen oli helppoa: halusimme välttää pitkät matkat koulubussilla ja valitsimme koulun, joka on lähellä Shanghain-kotiamme. Koulussa on hiukan alle 1 000 oppilasta, jotka ovat 318-vuotiaita ja edustavat 48 kansallisuutta.

Meidän silmissämme koulun kampus oli jättikokoinen. Koulun alueella on mm. neljä urheilukenttää, kaksi uima-allasta, tanssistudio, musiikkistudioita, 500-paikkainen teatteri, tiedeluokkia, kirjasto, robottilaboratorio, tiedesiipi, ruokala ja pari kahvilaa. Kampukselta löytyy myös koulun kauppa ja tietenkin kaikkien oppiaineiden luokkahuoneet. Koulun portista astuttaessa ensimmäiseksi vastassa on kymmenittäin koulubusseja. Pakko myöntää, että koulun pääovella meni aikuisellakin vähän sormi suuhun isojen mittasuhteiden kanssa.

Meidän perheestä Shanghain koulutielle lähti syksyllä Suomessa lukionsa aloittanut tytär, jolla on englannin kielen osalta jo hyvä tilanne. Hän saattoi luottaa pärjäävänsä kielitaidollaan ja tiesi, että ainakin suurimmaksi osaksi ymmärtäisi ohjeet ja eri kielellä opetetut asiat. Tästä huolimatta hänellä oli edessään täysin uusi tilanne, kun oppisisällöt olivat jo luokkatason vuoksi vaativalla tasolla, ja opetuskieli vaihtui vieraaksi.

7. luokalle lähetimme oppilaan, jolla oli vain auttava englannin kielen taito ja oppimisessa muutenkin paljon asioita, joita oli jouduttu huomioimaan Suomessa. Yksi isoimmista kysymyksistä meille vanhemmille olikin, miten Shanghaissa voitaisiin huomioida oppimisen vaikeuksia. Tiesimme koulusysteemin olevan hyvin suorituskeskeinen ja vaativa. Olimme etukäteen tarkistaneet valitsemamme koulun mahdollisuuksia ymmärtää erilaista oppijaa ja saimme haluamiamme vastauksia, joiden nojalla uskalsimme aloittaa kansainvälisen koulupolun myös erilaisen oppijamme kanssa.

Koulupäivien pituus ei lukiolaisella juuri muuttunut, mutta 7.luokkalaisen päiviin tuli pituutta enemmän.

Koulu alkaa joka päivä 8.20 ja päättyy 15.30. Lohdutin lapsia etukäteen, että välissä on kuitenkin tunnin mittainen ruokatauko ja arvelin, että tuntityöskentely saattaa sisältää myös toiminnallisempia osuuksia. Ensimmäinen päivä alkoi sään puolesta aurinkoisissa merkeissä, ja uudet koulupuvut päällään kaksi urheaa Suomi-oppilasta marssi kampuksen porteista sisään ja kohti tuntematonta.

Jäin sydän syrjällään kotiin odottamaan, että päivä kuluisi ja saisin kuulla, oliko ollut hirveää, tosi kamalaa vai ihan mahdotonta. Päivystin puhelinta ihan vain siltä varalta, että joku soittaisi lasteni olevan hädässä keskellä kampusta. Ei kuulunut mitään.

Lohduttauduin sillä, että tiesin kansainvälisten koulujen lapsiyhteisöllä olevan omien kokemustensa vuoksi erityisiä valmiuksia tukea muualta tulevia uusia oppilaita: jokainen on vuorollaan ollut vastaavassa tilanteessa ja tietää tasan tarkkaan, miten tiukasta paikasta on kysymys. Koulussa oli valittu etukäteen molemmille lapsillemme omat tukioppilaat, jotka olivat alkuvaiheessa ihan pelastus. Näiden vapaahehtoisten kaverioppilaiden ansiosta välitunteja ei tarvinnut viettää yksin, reitti ruokalaan löytyi ja sieltä osasi tilata oman lounaan. Oikeat luokatkin lapset onnistuivat löytämään päivän kuluessa.

Kotona ihmettelimme lukujärjestystä, joka oli kuudelle päivälle, vaikka koulupäivä on viikossa Kiinassakin vain viisi. Päivät kiertävät kuitenkin kuuden päivän sykleissä.

Nyt, noin parin kuukauden koulukokemuksella lapset ovat antaneet hyvää palautetta kivoista kavereistaan ja kouluruoasta, jossa on päivittäin tarjolla salaattibuffetin ja sandwich-baarin lisäksi sekä länsimainen että aasialainen lämmin ruoka. Perjantaisin saa aina ranskalaisia, jota erityisesti nuorempi meillä arvostaa.

Huomasimme myös nopeasti, että monet koulutehtävistä olivat soveltavia. Science-kurssilla planeettoja opiskeltaessa piti soveltaa omaa painoaan miettien, millä planeetalla painaisi eniten ja miksi. Tämä tehtävä innosti myös erilaisen oppijamme ylittämään osaamisen rajojaan ja paneutumaan huolella omaan tuotokseen.

Monissa kouluaineissa lapsia kannustetaan pohtimaan ja ajattelemaan itse sekä työstämään oppimistaan sisällöistä haluamiaan tuotoksia.

Samaisella avaruusjaksolla seitsemäsluokkalaisemme sai tehdä jostakin avaruustutkimuksen missiosta lopputuotoksen, joka sai olla perinteinen essee, posteri, suullinen esitys, sarjakuva, tanssiesitys, nettisivu tai näytelmä tai jokin muu. Ohjeissa vielä muistutettiin, että “go in depth with science, but also have fun!” Tämä valinnanvapaus toteutuksessa oli selkeästi koululaisemme mieleen.

Oppisisältöihin myös kuuluu kiinteästi oppilaan oma-arvio, jonka avuksi tarjotaan erilaisia malleja. Ne auttavat lasta arvioimaan, miten hän mielestään suoriutui tavoitteista, mitä oppi, missä sai loistaa ja mitkä asiat jäivät vielä keskeneräisiksi. Oma-arvioinnit tehdään niin lukuaineista kuin esimerkiksi liikunnastakin.

Ylemmillä luokilla projektimuotoinen opiskelu ja ryhmässä tekeminen on selkeästi suosittua, vaikka toki paljon jää vielä yksinäistäkin puurtamista.

Koulun opetussuunnitelma pohjaa IB-ohjelmaan ja erityisen ilahtuneita olemme siitä, että oppisisällöissä on valmiiksi erilaisia tasoja vähän hitaammille ja toisaalta hyvin edistyneille oppijoille. Suomessa kohtasimme hetkittäin isojakin vaikeuksia opetuksen eriyttämisen kanssa, mutta täällä logiikka on suoraan oppiaineiden sisällä, jolloin erilaisten oppimisvauhtien sekä -tapojen huomioiminen on paljon luontevampaa.

Suomalaiseen koulujärjestelmään verrattuna moni asia on toisenlainen, mutta me iloitsemme valitsemamme koulun lapsilähtöisestä ajattelusta. Tuntuu, että löysimme koulun, joka ei ole arvoiltaan ja tavoitteiltaan kovimmasta päästä.

Vaikka koulupäivät ovat pitkiä, koulussa myös annetaan tilaa ja mahdollisuus muuhunkin elämään.

Koulun puitteissa on tarjolla myös paljon harrastusmahdollisuuksia. Meiltäkin rehtori heti ekan viikon jälkeen kyseli, milloin lapsemme aloittaisivat After school -aktiviteetit, joista kuitenkin kauniisti kieltäydyimme. Kerroimme, että ainakin nyt alkuvaiheessa joudumme keskittymään kello 16 jälkeisen ajan koulupäivistä toipumiseen ja läksyjen tekemiseen harrasteiden sijaan. Koululla on tarjolla hyvin monipuolisesti sekä liikunta-, urheilu- että taideaktiviteetteja, mutta meidän kohdallamme niiden aika on myöhemmin.

Kiinalaisten lasten koulumaailmasta tiedämme yleisesti, että heillä ilta- ja viikonloppuajat ovat usein hyvin täynnä lisäopiskelua. Kilpailu menestyksestä ja jatko-opiskelumahdollisuuksista vaatii hintansa: jo hyvinkin pienillä kiinalaislapsilla on kovia suorituspaineita ja ongelmia jaksamisen kanssa, kun riittävä lepo tai palautuminen ei ole mahdollista.

Matkan varrella tulemme todennäköisesti havaitsemaan vielä monia eroja, eikä Shanghain ja Suomen koulukokemustemme vertailu ole mielekästä. Tärkeämpää on, että lapset kokevat asettuneensa kouluyhteisöön hyvin, saavat ikäisiään kavereita ja samalla oppivat niitä asioita, joita täällä opetetaan. Ehdoton rikkaus on myös se, että saa olla osa hyvin monikulttuurista koulu- ja lapsiyhteisöä.

Tähän mennessä hauskin kouluun liittyvä tilanne sattui, kun rehtori lähestyi minua muutaman ensimmäisen koulupäivän jälkeen ja tiedusteli, onko varmasti ok, että kohta 14-vuotias lapsemme kävelee koulusta kotiin päivän päätteeksi (matkaa on 350 m). Kerroin, että Suomessa jo hyvin pienetkin lapset hoitavat koulumatkansa itsenäisesti ja että vuosien kokemuksella poikamme on halukas tämän kokoiseen itsenäiseen siirtymään. Rehtorin ele tuntui kuitenkin hyvältä. Shanghaissa on koulun näkökulmasta täysin perusteltua ja ymmärrettävää, jos vielä lähes 14-vuotiaskin olisi halunnut kulkea koulumatkansa kotiin saatettuna.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »