Siirry sisältöön
Emilian pesue

Vegaanipainotteista ruokaa lapsiperheessä

15.02.2018

Ruuan ympäristövaikutuksista puhutaan nykyään ilahduttavan paljon. Tunnustetaan, että lihansyönti kuluttaa moninkertaisesti enemmän luonnonvaroja kasvissyöntiin verrattuna. Tiedetään, että eläinkunnan tuotteiden ilmastovaikutukset ovat suuret, ja valitettavasti myös se, että tuotantoeläimet joutuvat kärsimään. Yhä useampi kokeilee täysin kasvisperäistä ruokavaliota kuukauden kestävässä vegaanihaasteessa, ja moni ryhtyy kokonaan vegaaniksi. Näin teki esimerkiksi 14-vuotias Matilda, joka kertoo veganismistaan tuoreimmassa Lapsen Maailman numerossa.

Meidän koko perhe suosii vegaanista ruokaa, mutta läheskään sataprosenttisia vegaaneita emme ole. Satunnaisesti kokkaamme kalaruokaa. Muuta lihaa puoliso ja lapset syövät harvakseltaan, äärimmäisen harvoin myös minä, kun tarjolla on esimerkiksi appiukon pyytämää hirveä. Kuopus rakastaa munia. Omat ”heikkouteni” ovat pastan päälle raastettava parmesaani sekä paksu kreikkalainen jugurtti. Ne pyrin ostamaan luomuna. En ole kasvattanut tämän vuoksi harmaita hiuksia, koska tärkeintä mielestäni on, että eläinperäisten tuotteiden kulutus koko ajan vähenee.

Uskon ja toivon veganismin olevan tulevaisuutta. Siksi haluamme opettaa lapsillemme (ja itsellemme) vegaanisia ruokatottumuksia. Kun esikoinen oli vauva, saimme lisäruokien aloittamiseen hyviä vinkkejä vegaaniliiton sivuilta. Ilahduttavan varhain voi esimerkiksi ruveta antamaan papuja ja linssejä muussattuna, pehmeää suolatonta tofua sekä kasvisjugurtteja. Kun tissimaidon lisäksi muu maidonjuonti tuli mukaan kuvioihin, valitsimme pääasialliseksi maidoksi kauramaidon. Koska vegaaniruuasta saa niukasti D-vitamiinia eikä lainkaan B12-vitamiinia, päädyimme sellaiseen kauramaitoon, johon näitä on lisätty. Kuopus, joka ei toistaiseksi ole kelpuuttanut muita maitojuomia kuin kaakaon, syö onneksi hyvällä ruokahalulla D- ja B-vitamiineilla rikastettua soijajugurttia.

Jos haluat lisätä vegaanisen ruuan osuutta ruokavaliossasi, tässä joitain vinkkejä, jotka Emilian pesue on hyväksi havainnut:

  • Korvaa jauheliha soijarouheella, quornilla, nyhtökauralla, härkiksellä tai härkäpapurouheella.
  • Nakkikeitto onnistuu hyvin soijanakeista. Tofu tai soijasuikaleet korvaavat kanan.
  • Korvaa lehmänmaito kasvismaidolla. Testaa useampaa makua ja löydä suosikkisi. Kermat ja levitteet on myös helppo vaihtaa kasvisversioihin.
  • Jos käytät kahvissa maitoa, kokeile Outlyn iKaffea. Siitä olen kuullut eniten kehuja ja itsekin sen hyväksi havainnut. Myös monissa kahviloissa saa kahviinsa kasvismaitoa. Vaikka itse juon suodatinkahvin mustana, haluan välillä kahvilassa juoda lattea.
  • Meillä lapset saavat välillä jälkiruuaksi tai välipalalla keksit. Täällä Englannissa lähes joka kaupasta saa ainakin vegaanisia Oreo-täytekeksejä. Lista Suomen kauppojen vegaanisista kekseistä löytyy täältä.
  • Jos tykkäät leipoa, varsin nopeasti pääsee jyvälle vegaaniseen leivontaan. Meillä on muutama vegaaninen reseptikirja, joissa on myös leivontaohjeita. Pääasiassa etsin reseptejä kuitenkin ruokablogeista. Niistä pitkäaikainen suosikkini on Chocochili ja uusi kiinnostava tuttavuus Viimeistä murua myöten, jossa on paljon vegaanisia reseptejä.

Jos haluat enemmän kokemusta ja vinkkejä vegaanisesta ruokavaliosta, kokeile rohkeasti vegaanihaastetta. Sen voi aloittaa ihan milloin vain. Itse olen päättänyt lähteä haasteeseen mukaan maaliskuussa. Toivon, että sen myötä saan lisättyä vegaanisen ruuan osuutta entisestään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »