Hyppää sisältöön

Lukutaito on aarre, johon kaikilla ei ole varaa

Julkaistu
Lukutaito on aarre, johon kaikilla ei ole varaa

Ihmiskunnan historiassa vain rikkailla ja kirkonmiehillä oli mahdollisuus omistaa kirjoja ja lukea. Vielä tänäkin päivänä lukutaito on aarre, johon kaikilla ei ole varaa.

Tämän viikon sunnuntaina 8.9. vietetään YK:n kansainvälistä lukutaitopäivää. Tänä vuonna lukutaitopäivästä tekee erityisen Lasten ja nuorten säätiön sekä media- ja viestintäalan yhteinen Read Hour -kampanja, joka haastaa kaikki suomalaiset lukemaan sunnuntaina klo 19–20.

Hieno kampanja, mukana ollaan! Read Hour osuu kivasti sellaiseen kellonaikaan, jolloin monessa perheessä vietetään muutenkin iltasatuhetkeä. Osallistuminen on siis tehty äärimmäisen helpoksi.

Lasten ja nuorten säätiön mukaan kampanja on saanut alkunsa huolesta: 10% peruskoulunsa päättäneistä nuorista ei osaa kunnolla lukea ja etenkin poikien lukutaito laskee PISA-tulosten mukaan kuin lehmän häntä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen työskennellyt paljon sellaisten nuorten kanssa, jotka kuuluvat tuohon 10%:een. Olen opettanut heille lukemista ja kirjoittamista ja siinä samalla olen tutustunut heihin. Olen tutkinut heitä jopa pro gradu -tutkielmassani.

He ovat ihan mahtavia tyyppejä. Heidän kanssaan on hauskaa. Heillä on kaikilla omat vahvuutensa, mutta silti he ovat jääneet peruskoulun jälkeen ilman jatko-opiskelupaikkaa. Eikä se ole heidän oma syynsä.

On hienoa, että Suomesta löytyy jatkuvasti enemmän lukevia esikuvia lapsille ja nuorille. Mutta lukeva tubettaja ei kenties sittenkään mullista heikosti lukevien nuorten maailmaa. Heillä on paljon muuta mietittävää. He eivät saa lukemiseen riittävää tukea kotona eivätkä koulussa. Heille koulunkäynti on hankalaa tai jotenkin muuten kamalaa. Lukuläksyjen aikaan heidän pitää kenties huolehtia jostain vielä tärkeämmästä, kuten siitä, pysyvätkö sisarukset tai vanhemmat hengissä.

Tutkijat ja päättäjät hoi! Miksi me emme kysy niiltä lapsilta ja nuorilta, jotka eivät osaa kunnolla lukea, minkälaista tukea he kaipaavat? Miksi me emme kysy heikosti lukevilta aikuisilta, minkälaista tukea lukemiseen he olisivat lapsina ja nuorina kaivanneet?

Minusta meidän kaikkien tulisi kuulla näiden nuorten kokemuksia ja tarinoita. Minusta me tarvitsemme lukusankareita, jotka ylittivät mahdottomilta tuntuvat esteet. Se ei riitä, että kuuntelemme sellaisia lapsia, jotka leikiten oppivat lukemaan 4-vuotiaina.

Tutkimusten mukaan lasten ja nuorten lukutaidon kehittymiseen vaikuttavat mm. perheen varallisuus, vanhempien koulutustaso sekä kodin kulttuuria ja koulutusta arvostava ilmapiiri. Lisäksi varhainen lukeminen, eli se, että pienelle lapselle luetaan ääneen, on äärimmäisen tärkeää. Lapsi tarvitsee sylin, jossa rakentaa pohjan omalle lukutaidolleen.

Mitä, jos sitä syliä ei ole tarjolla? Mitä sitten tehdään?

Kunpa mahdollisimman moni sellainen koululainen, joka ei osaa vielä riittävän hyvin lukea, pääsisi syliin YK:n kansainvälisenä lukutaidon päivänä.