Siirry sisältöön
Tutkittua tietoa

Mitä lastensuojelun asiakkaat toivovat?

22.02.2021 Antti Vanas Mostphotos

Lastensuojelun asiakkaat toivovat, että heidän voimavarojaan tuetaan. Työntekijöistä asiakaslähtöinen työskentelytapa ei aina toteudu.

Lastensuojelua ja sosiaalityötä tutkitaan usein negatiivisen kautta vaikeuksia painottaen. Metropolia Ammattikorkeakoulun  tutkimus Onnistumisen tekijät lastensuojelussa ja lapsiperheiden sosiaalityössä on raikas poikkeus säännöstä. Siinä näkökulmaa on käännetty epäonnistumisista onnistumisiin. 

Millaiset tekijät liitetään lastensuojelutyössä ja lapsiperheiden sosiaalityössä onnistumiseen? Metropolian tutkijat kysyivät asiaa asiakkailta ja heidän läheisiltään, alan työntekijöiltä sekä palveluista vastaavilta johtajilta ja päättäjiltä. 

Tietoa koottiin edelliskeväänä nettikyselyllä, johon saatiin 69 vastausta. Johtoa ja päätöksentekijöitä haastateltiin viime syksynä seitsemässä kunta- ja kuntayhtymäorganisaatiossa.  

Keskeiset onnistumisen ehdot kuvattiin hyvin samanlaisiksi vastaajaryhmästä riippumatta. Johtoajatuksena on luottamus: jotta tuen tarpeisiin löydetään toimivia ratkaisuja, tarvitaan luottamuksellinen, avoin ja läpinäkyvä työskentelysuhde lapsen, perheen ja sosiaalityöntekijöiden välille. 

Lastensuojeluperhe kaipaa jatkuvuutta 

Asiakkaat ja läheiset korostivat vastauksissaan jatkuvuutta oman työntekijän kanssa. Kokemus tasa-arvoisesta kohtaamisesta ja kuulluksi tulemisesta edistää asiakkaan osallisuutta ja luo edellytykset löytää yhdessä juuri hänelle sopivia ratkaisuja. 

Työntekijän tulee luottaa näkemykseen, joka asiakkaalla on omasta tilanteestaan. Asiakkaana olevaa lasta, nuorta ja vanhempaa pitäisi tukea ongelmien jäsentämisessä ja heidän omien voimavarojensa käytössä. 

Tuen tulee olla teoreettisesti perusteltavissa mutta silti konkreettista ja käytännön esimerkkeihin perustuvaa tyyliin: miten voin toimia siinä ja siinä arjen tilanteessa toisin. 

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä kaipaa vahvoja rakenteita 

Sosiaalityöntekijät kaipasivat työskentelyn tueksi vahvoja rakenteita niin organisaation kuin lainsäädännönkin tasolla. Nykyinen palvelurakenne on heidän mielestään niin jäykkä ja byrokraattinen, ettei asiakaslähtöinen työskentelytapa aina toteudu. 

Kiire, suuret asiakasmäärät ja liian pieni henkilöstömäärä uhkaavat työntekijöiden mukaan sekä asiakkaiden oikeutta saada tarvitsemiaan palveluita että työntekijöiden hyvinvointia. Organisaatioon halutaan lisää työvoimaa ja asiakasmääriin laissa määritelty enimmäisraja. Myös säännöllisen täydennyskoulutuksen ja erikoistumiskoulutusten tärkeyttä korostettiin. 

Päättäjien ja johtajien tuntuma siitä, mitä asiakastyössä onnistuminen vaatii, muistuttaa paljon työntekijöiden näkemystä asiasta. Henkilöstön saatavuutta parannetaan pitämällä työolosuhteet sellaisina, että työpaikan vetovoima säilyy. Henkilöstön pysyvyyteen taas vaikutetaan huolehtimalla osaamisesta, kohtuullistamalla asiakasmääriä ja kehittämällä asiakastyötä. 

 

Tilaa Lapsen Maailma  tue Lastensuojelun Keskusliiton työtä  vain 29 e!

Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin.

Voit tukea Lastensuojelun Keskusliiton toimintaa tilaamalla lehden itsellesi, työyhteisöllesi tai lahjaksi. Näppärän digitilauksen saat puoleksi vuodeksi vain 29 eurolla, ja kestotilaus maksaa 69 € vuodessa.

Painatamme lehden Punamustan painotalossa Joensuussa. Punamustalle on myönnetty Joutsenmerkki eli Pohjoismainen Ympäristömerkki. Lehti painetaan PEFC-sertifioidulle paperille, johon käytetty puu on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä ja valvotuista kohteista. Tämä tiedoksi sinulle, jota paperisen lehden ekologinen jalanjälki huolettaa.

TILAA LEHTI

Tilaa Lapsen Maailma

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »