Hyppää sisältöön

Ruoka-allergisen oikeus olla tavallinen ravintola-asiakas

Julkaistu
Ruoka-allergisen oikeus olla tavallinen ravintola-asiakas

Olin kerran lounaalla ruoka-allergisen ystäväni kanssa. Hän kysyi tarjoilijalta, voisiko saada annostaan maidottomana ja munattomana. Viereisessä pöydässä höristeltiin korvia. Kun heidän vuoronsa tuli tilata, ilmoittivat he kovaan ääneen ottavansa aivan tavallisen annoksen, koska ovat helppoja asiakkaita.

Ikävä kyllä tuollainen julma suhtautuminen toisen rajoitteisiin on yhä tavallista. Sehän on sama kuin esittelisi pyörätuolissa liikkuvalle kävelytaitoaan.

Harva ottaisi itselleen ruoka-allergiaa, jos saisi valita. Se on kiusallinen, kallis, jopa hengenvaarallinen vaiva. Muiden nuiva suhtautuminen siihen saattaa lisätä tuskaa ja häpeää. Harva haluaa olla se vaikea asiakas, joka loputtomalla vaatimuslistallaan viivästyttää palvelua. Harva haluaa tehdä vaivastaan ravintolasalinkokoista numeroa.

Olin onnellisen tietämätön allergioista kuopukseni syntymään saakka. Selitys vauvan oudoille vatsa- ja iho-oireille oli laaja-alainen ruoka-allergia. Se oli raju herätys, mutta sen myötä sain myös tutustua uuteen maailmaan ja oppia ymmärtämään, miten ruokarajoitukset vaikuttavat elämään. Nykyisin minulla on monta allergista ystävää. Väitän ymmärtäväni heitä paremmin omien kokemusteni vuoksi.

Tiedän myös nuoria, jotka eivät kehtaa kertoa vaivastaan, vaan syövät mitä saavat ja kärsivät sitten vatsakivuista ja ihottumista. Se on vaarallista uhkapeliä, sillä osa ruoka-allergioista on hengenvaarallisia.

Kirjailija Kati Tervo lanseerasi sanan ”lautasrauha” Allergia-, Iho- ja Astmalehden kolumnissaan. Häntä pidettiin lapsena ronkelina, mutta myöhemmin selvisi, että hänellä onkin ruoka-allergia. Hänestä on kiusallista udella ravintolassa tai kyläpaikoissa ruokien koostumusta. Näin hän päättää kolumninsa:

Emme ole samanlaisia. Silloin kun emme tiedä toisen ruokarajoitteista, ei pidä puuttua toisten syömiseen. Ymmärrystä ja kiihkotonta tietoa tarvitaan lisää. Vaalikaamme lautasrauhaa.

Allergia-, iho- ja astmaliitto kampanjoi yhdessä Ruokaviraston ja ravintola-alan kanssa sen puolesta, että ruoka-allerginenkin voi syödä turvallisesti ravintolassa. Liiton sivuilta löytyy muun muassa 14 tavallisimman ruoka-allergian aiheuttajan lista. Tieto tarjottavan ruuan kaikista aineosista pitäisi olla helposti saatavilla, ilman että allergikon tarvitsee tehdä ruokavaliostaan numeroa.

Minä ja ruoka-allergiset ystäväni valitsemme ravintolan ja kahvilan sen mukaan, millainen valikoima ja palvelu paikassa on. Henkilökunnalta toivoisi hienotunteisuutta asiakkaan arkaluontoisia asioita kohtaan. Palvelusta voi aina valittaa – tai äänestää jaloillaan, mutta kenelle valittaa muiden asiakkaiden käytöksestä? Me, joita ruoka-allergiat koskettavat, voimme vain toivoa muilta ymmärrystä ja itsellemme lautasrauhaa.

 

Tuija Siljamäki

 

Samasta aiheesta:

Älä syrji lasta ruokavalion vuoksi

Miksi ruokakeskusteluissa pahoitetaan mieliä