Siirry sisältöön
Lapselliset miehet

Yläkoulun opettaja, sinulla on Suomen paskin ammatti, ja hoidat senkin huonosti

31.10.2019

 

Hei yläasteen opettaja, sinulla on Suomen paskin ammatti, etkä hoida sitäkään kunnolla. Sinua muistelee koko koulunsa käynyt kansa pahalla. Sinä et puuttunut kiusaamiseen, huomannut yksinäistä, pitänyt mielenkiintoisia tunteja etkä havainnut lahjakkuutta. Sellainen sinä olit – ja olet edelleen. 

Sinulle vittuilevat kaikki, jopa julkkikset. Paula Vesalakin lauloi Vain elämää -ohjelmassa ilkkuen: Opeta sä vaan sitä mätikkää. Laulaja rienasi Maija Vilkkumaan Tähti-kappaletta mukaillen vanhaa yläkoulun opettajaansa, joka ei älynnyt läksyttävänsä tulevaa staraa, kansanviihdyttäjää. Ja mistäpä olisi tajunnutkaan; ethän sinä homekorva yleensäkään mistään mitään tajua. Satulinnan pöydän ympärilläkin lyötiin yläfemmoja ja kyseltiin: kuka muu on lentänyt käytävään kesken oppitunnin? Sinulle vähän niin kuin vittuiltiin prime time -telkkarissa. 

Sinä olet tylsä, alalle vahingossa eksynyt ressukka, ikuinen yläkoululainen, kivireki, vastarannan kiiski ja muutosvastarinta. Ei ihme, ettei sinua arvosteta. Sinä et osaa opettaa, et kasvattaa. Nuorten elämästä varsinkaan sinä et tajua yhtään mitään. Lukioon mennään entistä heikommin taidoin, ja arvaa kenen syy? Niinpä. 

Selityksiä sinulla kyllä riittää. Ryhmäkoot, aloitetaan siitä. Liian isot ryhmäkoot, sinä sanot. Seli seli. 1950-luvulla luokassa saattoi istua jopa 60 murkkua eikä ollut mitään ongelmia. Häiriköitä läväytettiiin karttakepillä sormille, sinnikot saivat vielä kotona selkäsaunan opettajalle niskuroinnista. Kyse on siitä, että sinä et osaa pitää kuria. Et vaadi tarpeeksi, olet epäjohdonmukainen, lipsut ja lepsut. Tai sitten olet liian ankara, huudat ja vaadit liikaa. Etkö sinä tollo ymmärrä, että olet tekemisissä herkkien murrosikäisten kanssa? 

No kun en aina sitä ymmärrä, sinä puolustaudut. Olen saanut liian vähän koulutusta aiheesta: pedagogiset opinnot hoidin kirjatentteinä, harjoittelu oli lintukodon kaltaisessa Normaalikoulussa, perehdytys olematonta. Koulumaailmaa kehitetään muutenkin 7-11-vuotiaiden näkökulmasta, ei murrosikäisten. Huonoja selityksiä! Jok´ikinen kaduntallaaja on ollut teini. Pihtiputaan mummokin osaa kasvattaa, kurittaa ja vaatia. Turha mennä koulutuksen puutteen taakse piiloon. Olethan sinä itsekin käynyt peruskoulun, hyvänen aika, vieläpä korkeakoulun. Miten on mahdollista, että yläkoulun opettajiksi valikoituvat ne paskimmat tyypit? 

Ja taas sinä yrität: koulumaailma on niin erilainen kuin omana aikanani. Yhteiskunnan vaatimukset, digitaidot, informaatiotulva, auktoriteettien mureneminen, harrastusten lisääntyminen…Siihen seis! Säälittävää. Luokanopettajat osaavat, valmentajat osaavat, toimittajat osaavat, näyttelijät osaavat, koodarit osaavat, upseerit osaavat – sinä yksin et osaa. Olisi parempi, jos nuoriso raahattaisiin työpaikoille oppimaan. Siellä ollaan luovia, hauskoja, rentoja ja ymmärtäväisiä. Siellä osataan pitää myös kuria. 

Mutta siinä on se murrosikä, vänkäät edelleen. Nuoren aivot taantuvat, etuotsalohkon kehitys hidastuu, harkintakyky, tunnesäätely ja tulevaisuuden suunnittelu ovat murrosikäiselle haastavia juttuja. Eivät he ole valmiita töihin vielä, puoleksi lapsia vasta. No miksi et sitten jumalauta auta heitä siellä koulussa?! Miten voi olla mahdollista, että jokainen sosiaalityöntekijä, nuoriso-ohjaaja ja sairaala-apulainen on sinua empaattisempi? He näkevät nuoren, hänen hätänsä, pelkonsa, heikkoutensa ja vahvuutensa. Teatteri-ilmaisun ohjaajat ja tanssinopettajatkin tajuavat nuoria paremmin kuin sinä. Ota pääsi pois perseestä ja juttele niiden nuorten kanssa, ei se niin vaikeaa ole. 

Ei ole aikaa, minulla on 400 oppilasta ja näen kutakin tunnin-kaksi viikossa, sinä piipität. Kuka sinua on käskenyt tekemään töitä yksin siellä luokkahuoneissa, idiootti? Tee tiimityötä! Äläkä vedä tähän mitään luokkahuonerakenteita ja koulurakennusten tilaratkaisuja. Käytä luovuuttasi tai kysy konsultilta, kun eihän sinulla mitään luovuutta ole. Hämeenlinnassa purettiin seiniä, pura sinäkin. Yrittäisit edes, mutta ei – ethän sinä osaa muuta kuin valittaa.

Ja sinä ei kun jatkat: olen opiskellut suomea, kirjallisuutta, kemiaa, matematiikkaa, liikuntaa, kasviekologiaa, aluemaantiedettä, käsitöitä – en käytännössä lainkaan sosiaalityötä, hoitotieteitä ja psykologiaa; vähänlaisesti kasvatustieteitä, didaktiikkaa, johtamista ja arkkitehtuuria; voimankäyttöä en ollenkaan. No sen takiahan sinulla on oppilashuollon ammattilaiset siellä, että he auttavat. Taas paska selitys! Puhelimella voit soittaa ilmaiseksi hätänumeroon. Äläkä sinä vaivaa päätäsi sillä, miten erilaiset tilat toimivat – arkkitehdit ymmärtävät tilaratkaisujen päälle, johtajat johtamisen. Tee vain niin kun käsketään, mutta luovasti!

Entä ne sisällöt, sinä vielä uikutat. Ainesisällöt vai? Kaavat, sanaluokat, kirjallisuushistoria, lintu- ja kasvilajit? Euroopan joet, lauseenvastikkeet? Puheesi on murheellista, väsynyttä kiemurtelua, ja se kertoo kaiken tarvittavan yläkoulujen aineenopetuksen tilasta. Eihän sinun tarvitsisi muuta kuin ohjata oppilaat tiedon lähteille, sinä vähäuskoinen. Opeta uteliaisuutta, tiedonhakua, digitaitoja, sinnikkyyttä, tiimityötaitoja! Kun sinua kuuntelee, ei tarvitse ihmetellä, miksi PISA-tulokset laskevat. 

Sinä todellakin olet Suomen paskimman ammattikunnan surkein edustaja. Sinun pitäisi ohjata, kannustaa, välittää, tukea, valvoa, innostaa, inspiroida, motivoida, toimia esimerkkinä, kuulla, nähdä, valvoa, ilmoittaa, pitää yhteyttä, kohdata, toimia asiantuntijana, tehdä yhteistyötä, avata uusia maailmoja ja näköaloja, herättää vastuuntuntoa, kasvattaa, kouluttaa, koutsata ja koodata. Mutta mitä sinä teet? Nillität koulutuksen vähyydestä, palkan pienuudesta, rakenteista, osaamisen ja jaksamisen puutteesta. Ei tässä kuule niistä ole kysymys vaan siitä, että sinä itse olet vääränlainen: liian laiska, itsekäs, ahne, empatiakyvytön, uppiniskainen ja karkea. Sinulta puuttuu kaikki ja sen mukana kaikki. 

Sinut pitää saada äkkiä vaihtoon, sinä kiittämätön! Julistettakoon haettavaksi noin 30 000 paikkaa Suomen paskimpaan ammattiin. Vaatimukset lueteltu yllä. Hakijoille luetaan erityiseksi ansioksi hyvä vittuilunsietokyky. 

Otto Kallioranta
Kirjoittaja on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

33 vastausta artikkeliin “Yläkoulun opettaja, sinulla on Suomen paskin ammatti, ja hoidat senkin huonosti”

  1. Eeva Peura sanoo:

    Osuitpa naulan kantaan Otto 😉
    Terveisin vanha ussan opesi

    1. Otto Kallioranta sanoo:

      Hei Eeva, kiva kun pidit! 😊Sinusta jäi lämpimät muistot.

  2. Eeva Peura sanoo:

    Hyvä kolumni !

  3. Ojis sanoo:

    Aamen!

  4. Jaana-ope sanoo:

    Tunnistan ja tunnustan. Jo 30 vuotta. Hakemus vaihtoon tehty.

  5. Mies Vailla Varjoa sanoo:

    Tämähän oli pakina, mutta tuo pakina on aika lailla totta tuolla ammattikoulunkin puolella. Sieltä yläkoulusta putkahtaa koulun penkille nuoria, jotka eivät osaa käyttää sitä tärkeintä lihastaan eli aivoa ja kaiken lisäksi he eivät tiedä mitään itse oppimisesta, se on heille vieras käsite. He olettavat, että kaikki asiat näytetään kädestä pitäen ja aika kiva yrittää tehdä esimerkiksi tulevista lähihoitajista itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä ammattilaisia, kun jokainen tietokoneen hiiren klikkaus pitää käydä “vahvistamassa” oppilaan luona. “Hyvä, teit juuri oikein. Bravo! Luit selkokielisen ohjeen ja teit sen mukaan. Miksi minun piti tulla tähän sinun taaksesi? Oliko sinulla joku oikea ongelma täällä? Osoitit juuri, että kykenet suoriutumaan ohjeiden lukemisesta ja niiden ymmärtämisestä! Näiden taitojen avulla sinä voit esimerkiksi alkaa lukemaan keittokirjaa ja voit loihtia sellaisia ruokia, joita et ole koskaan ennen tehnyt!”

    Siitä voitaisiin vääntää vitsiä ja naureskella siellä opettajien huoneessa, mutta vituttaa kun yliopiston käyneet ihmiset käyvät nostamassa palkkaa koululla. Tällainen vähäpätöinen amiksen kautta itsensä kouluttanut sivystymätön amispelle kun ei ilmeisesti tiedä yhtään mitään pedago… Se on saatana ihmisen kasvattamista itsenäiseen ajatteluun kykeneväksi yksilöksi, joka ymmärtää myös kollaboraation merkityksen! Pää pois sieltä akateemisesta kultaperseestä ihan alakoulun opettajia myöten ja avaamaan suuta seuraavassa palaverissa, jossa on esimies paikalla! Ja jos mitään ei tapahdu, niin kunnassa tai kaupungissa on opetuslautakunnat, joiden jäsenet ovat äärimmäisen kiinnostuneita siitä mihin ne veroäyrit käytetään ja mitä niillä saa… Sanonpahan vain!

  6. Ex yläasteen ope sanoo:

    👍just näin

  7. Hannele Österlund sanoo:

    Miten -:ssä näin pääsi käymään? Rikos jatkui 30v +, nyt ymmärsin edes jäädä eläkkeelle opon hommista.

  8. Riitta Heikura sanoo:

    Hyvin tyhjentävästi sanottu! Ei jää enää yhtään seliselitystä sepitettäväksi. Olen ihan äimän käkenä tämän faktatulvan jälkeen. Tulipa puhdistunut olo. Näinhän se todella menee!

  9. Nina vuorio sanoo:

    Hieno teksti!

  10. Jari Kivistö sanoo:

    Hemmetti, että oli hyvä kirjoitus. Joku sanoi, että puhdistava kokemus. Jotain semmosta.

  11. Sirkku Aro sanoo:

    Haha. Onneksi jään eläkkeelle ensi vuonna hyvillä mielin. Valittajia on pieni prosentti.

  12. Milla sanoo:

    Hyvä Otto! Alakoulussa on aika lailla samanlaista, ainakin jos huoltajia erehtyy kuuntelemaan. Kyynisyyden kasvava kuori sulaa kuitenkin nopeasti, kun pieni ihminen antaa aitoa palautetta: ”Ope…Mä tykkään susta”.

  13. Riitta-Liisa Laine sanoo:

    Paskaisessakin ammatissa pärjää, jos on kantava ääni ja vittumainen luonne. …. ja aika kultaa (tai ainakin hopeoi) muistot eli kohta 15 vuotta eläkkeellä.

  14. Mikko Ala-Nikula sanoo:

    Harvoin kommentoin mitään, mutta tämä oli niin ironisenosuvasti ilmaistu, että on pakko. Naisystäväni, yläkoulun opettaja kamppailee koko ajan samojen asioiden kanssa. Pelkään, että hän palaa loppuun pian. Kiitos tästä. Respect!

  15. Elina Timonen sanoo:

    Täyttä paskaa tämä kirjoitus. Opettajan työtä arvostetaan 88%. Ja kuitenkin se on homma, jossa nuoret lapsukaiset ja isommat murkut ja jopa melkein aikuiset roudataan väkisin sinne kuuntelemaan, mitä täysin vieraalla ihmisellä on sulle sanottavaa VIISI KERTAA VIIKOSSA. Mietipä sitä. Eipä taida onnistua TET-tädeiltä tai edes suurilta lääkäreiltä. Ja tämä ei vielä riitä. Nämä sinun ja sanojesi mukaan niin monen. muun koulun käyneen halveksimat opettajat saavat nämä nuoret ja lapset toimimaan kuten tämä vieras, nukkuvieru, vähän väsyneennäköinen Keski-ikäinen vieras aikuinen sanoo ja käskee tekemään. Jotkut heistä tekevät hommansa jopa innosta väristen ja suurella pateettisuudella. Asia, johon Turkkaaan ei päässyt muuten kuin huutamalla räkä poskella hänen oppilailleen, jotka sentään olivat vapaaehtoisesti tulleet opiskelemaan teatteritaidetta.
    Mieti sitä💪

  16. Miila Nieminen sanoo:

    Hei,

    Harvinaisen tyhjentävästi kerrottu ” kuinka kauheeta on, kun pitää kasvattaa”. Suosittelen, että alat vapaaksi runoilijaksi, haet apurahoja ja sun runokokelma julkaistaan kaiken jälkeen Nexstoryssa ja saat itsellesi joka latauksesta 0.90s. Sit olet vapaa! Paitsi niin joo, missä kiva kuukausipalkka?

  17. Paska-ope sanoo:

    Mukuloitten vittuilun vielä jaksaa. Ne on vaan lapsia. Mutta aikuisten vittuilulle ei riitä hermoja sitten enää yhtään! Ja useimmiten aikuiset on juuri niitä, jotka valittaa ja haukkuu kaikkein eniten.

  18. Timo Laes sanoo:

    Käyhän tuo viihteestä. Hyvin kirjoitettu, ja jotain tottakin tuossa on, mutta ethän, Otto, vaan kannusta opettajia pahoinpitelemään oppilaita. Kurinpito ei tällä vuosisadalla saa olla fyysistä, ja kiellettiinhän se jo v. 1914. Enkä suosittele myöskään kielellistä pahoinpitelyä.

    1. Otto Kallioranta sanoo:

      En tietenkään. En aavistanut, että noinkin voi tekstiä tulkita!

  19. Auringon puolella sanoo:

    Jos ajattelet noin omasta työstäsi, ei ihme että ympäristösi (oppimaat) näkevät sut samalla tavalla. Malliesimerkistä opitaan.
    Itse olen opettanut nuorisovankiloissa ja koulukodeissa jo 25 vuotta (kaikki aineet) ja en todellakaan ole törmännyt yllä kuvaamasi ongelmaan.
    Sitä paitsi, on siellä koulumaailmassa niitä oikeasti paskoja opettajia : niitä jotka eivät kohtaa, eivät osaa opettaa ja kilometrin päähän näkyy elämäänsä kyllästyminen. Näitä löytyy – ihan niinkuin joka työpaikassa muutenkin.

    Toivottavasti läydäy itsellesi sopivamman työn, jos todella ajattelet näin nykyisestäsi. Peace.

    1. Otto Kallioranta sanoo:

      Harmi, että tyylilaji ei uponnut. En minä tätä millään sydänverellä raapustanut. (Itse)ironiaa yritin.

  20. Riitta Kurkela sanoo:

    Hauska ja osuva kirjoitus!

  21. Soile sanoo:

    Luokanopettajat ne vasta paskoja ovat! Aineenopettajat vastaavat vain pienestä osasta yhden teinin koulua, mutta luokanopettaja pystyy tyrimään koko jutun olemalla liian tiukka/liian lepsu, opettamalla liian perinteisesti/ liian modernisti, vaatimalla liikaa/ liian vähän, katsomalla kiusaamista sormien läpi/ vainoamalla aina samaa lasta. Kaikki äidit, isät, mummit tai vähintään naapurit tietävät, mitä koulussa on tehty tai sanottu, turha kieltää, lapsi kertoi niin.

  22. Skeptikko sanoo:

    Jaa a on se vaan niin että … alakoulun puolelta ne siirtyy yläluokille eikä osaa mitään, yläkoulussa ne ei opi mitään ja siirtyy lukioon tai ammattikouluun jossa ne ei opi mitään (koska näin ne työllistäjat sanoo, että edes perustaitoja ei osata, vai miten se olikaan hyvä varjoton pää puskassa ja silleen) ….. jne ….. kukaan ei opi mitään varsinkaan sitä itsenäistä ajattelua…. Ja se näkyy siinä, että Trumpenpumpit, Berlusikonit ja muut populisti ovat vallassa, tärkeintä on BKT:n kasvu vaikka maailma hukkuu Pxxxxxn, mutta ainahan se on jonkun muun syy….

  23. Merja Nousiainen sanoo:

    Erinomaista, Otto! Teräviä huomioita upeasti sanoitettuna. Terveisin työkaveri Malmin ajalta.

    1. Otto Kallioranta sanoo:

      Hei Merja! Kiitos ja mukavaa syksyä! 😊

  24. Olli-Pekka Lundén sanoo:

    Millainen kynä! Sympatiat opettajille. Jaksakaa. Kyllä teitä arvostetaankin.

  25. (epä)onnistunut ope sanoo:

    Todella hienosti kirjoitettu Otto. Kommenteista päätellen yllättävän moni ei huomannut jutun olevan huumoria. Sinulle kävi vähän samanlailla, kuin minulle aikoinaan näiden rakkaiden yläkoululaisten kanssa.

    Opetin seiskaluokkalaisille maantiedossa tuulen synnystä ja huumorilla kerroin tuulen syntyvän siitä, että puut heiluvat ja saavat ilman liikkeelle. Tämän jälkeen selitin oikean tuulen syntytavan. Kokeessa huomasin, että osalle oli jäänyt mieleen vain huumoriksi tarkoittamani tarina mieleen. Tuuli huulia heiluttaa…

  26. Maikku äikänope sanoo:

    Miten ihana teksti, vaikka kyllähän minä olen tuon tiennyt jo vuosia. Nyt on puhdistanut olo, ja voin taas haaveilla paluusta yläkouluun. Kiitos, kollega!

  27. Seija Lappalainen sanoo:

    Hienoa, kun joku kirjoittaa tämän ammattikunnan tuntemuksista. Allekirjoitan täysin Oton ajatukset ja luulenpa, että suurin osa yläkoulun maikoista on samaa mieltä.
    Todella harvinaista on, että joku ope avaa suunsa. Yleensähän tähän ei riitä aikaa ( vrt vaatimukset) tai jaksamista.

    Terv. 33 v. alalla ollut ( voitte kuvitella mikä fiilis nyt eläkkeellä)

  28. Opo sanoo:

    Tämän aamun tunnelmaan osui ja upposi! Juuri mietin miten taas päivästä ja tunneistani selviän. Jospa tämä ei olekaan vain mun ammattitaidottomuutta vaan vaatimukset ja odotukset on aika mahdottomat 🥴

  29. Jolene sanoo:

    Tosi raikas ja riemastuttava blogikirjoitus,kiitos Otto meidän kaikkien kehäraakkien ja kehäkettujen puolesta!
    Itseä nauratti eniten se kohta, että kaikki muut osaa ymmärtää nuorta,paitsi yläkoulun opet😉

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »