Hyppää sisältöön

Miksi nuori tekeytyy rikkaaksi somessa?

Sosiaalisessa mediassa kukoistava materialismi ja oman sosiaalisen statuksen korostamien voivat lisätä nuoren sosiaalista pääomaa.
Julkaistu
Teksti Antti Vanas
Kuvat Mostphotos 
Miksi nuori tekeytyy rikkaaksi somessa?

Some voi vahvistaa nuoren itsetuntoa mutta myös syödä sitä. Samanhenkisten ryhmässä nuori voi tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Toisaalta itsen vertailu toisiin on somessa helppoa ja houkuttelevaa, ja sen merkitys korostuu murrosiässä minuutta rakennettaessa.

Vertailu voi altistaa kilpailulle ja kiusaamiselle. Some saattaa myös vahvistaa nuorten ulkonäköpaineita, ja joidenkin tutkimusten mukaan sillä voi olla kytkös syömishäiriön kehittymiseen.

Tämä kaikki on tuttua. Yllättävämpää lienee se, että somessa kukoistava materialismi ja oman sosiaalisen statuksen korostaminen voivat lisätä nuoren sosiaalista pääomaa.

Tällaiseen tulokseen päätyi Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen ja kauppakorkeakoulun yhteistutkimus (sciencedirect.com), jossa tarkasteltiin materialististen asenteiden, sosiaalisessa mediassa tapahtuvan vaikutelman luomisen ja sosiaalisen pääoman välisiä yhteyksiä.

Aikaisempi tutkimus on yhdistänyt materialismin ja liioitellun somevaikutelman luomisen sellaisiin negatiivisiin ominaisuuksiin kuin neuroottisuuteen, narsismiin ja heikkoon elämäntyytyväisyyteen.

Tässä tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että materialistisilla asenteilla ja statusta korostavan vaikutelman luomisella voi olla sosiaalisen pääoman kasvamisen kautta myös positiivinen vaikutus nuoren elämään.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Agentit – Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa -hanketta (jyu.fi) ja Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa DigiConsumers -hanketta (digiconsumers.fi). Tutkimuksessa hyödynnettiin vuosien 2019–2020 välisenä aikana 800:lle 15–19-vuotiaalle nuorelle tehtyä puhelinkyselyaineistoa.

Vilpillisellä esiintymisellä voi saada uusia seuraajia.

Väitöskirjatutkija Jesse Tuomisen mukaan tulokset antavat osviittaa siitä, että nuorten materialistiset asenteet ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva hieman vilpillinenkin esiintyminen voivat mm. tuoda uusia kavereita ja seuraajia tai vahvistaa vanhoja suhteita.

Nuori voi luoda vaikutelmaa esim. esiintymällä somessa varakkaampana kuin oikeasti on. Korkeaa sosiaalista statusta ja varakkuutta osoittava some-esiintyminen lisäsi sekä yhteenkuuluvuutta oman ryhmän kanssa että mahdollisuutta luoda uusia kontakteja.

Tuomisen mukaan tulokset avaavat keskustelua siitä, miten negatiivisesti arvolatautuneilla asioilla, kuten materialismilla tai sosiaalista statusta korostavalla esiintymisellä, voi olla hyviäkin vaikutuksia, kun niitä tarkastellaan uudesta näkökulmasta. Lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta tulokset saadaan vahvistettua ja nyt todetuille yhteyksille löydetään lisää selityksiä.

Hyvä lukija,  

Lastensuojelun Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin. 

Tue Lastensuojelun Keskusliittoa sekä laadukasta journalismia tilaamalla Lapsen Maailma  joko diginä tai painettuna lehtenä

Ulla Siimes, päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja  

Tilaa lehti itsellesi tai lahjaksi

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.