Hyppää sisältöön

Maahanmuuttajaoppilaat ovat ilon aihe opettajilleen

Oppilaiden riemu oppia, kulttuurinen moninaisuus ja ammatillinen kehittyminen tuottavat iloa maahanmuuttajataustaisten lasten opettajille.
Julkaistu
Teksti Antti Vanas
Kuvat Alexis Brown/Unsplash
Maahanmuuttajaoppilaat ovat ilon aihe opettajilleen

Uutiset Helsingin koulujen eriytymisestä ovat vuosi vuodelta masentavampaa luettavaa. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osuus heikommin menestyvissä kouluissa kasvaa kantasuomalaisten perheiden siirtäessä lapsiaan pois lähikouluista. Suunta on väärä ja vaarallinen, mutta kukaan ei tunnu mahtavan asialle mitään.

Maahanmuuttajalasten koulunkäynnistä puhutaan yleensä vaikeuksien kautta. Tilanteeseen tympääntyneet suomalaistutkijat päättivät ottaa uuden suunnan ja selvittää, mitkä asiat näiden oppilaiden opetuksessa tuottavat opettajille nimenomaan iloa.

Erikoistutkija Jenni Alisaaren mukaan tutkimuksella haluttiin puuttua sävyyn, jolla moninaisissa kouluissa työskentelystä usein puhutaan. Polarisoituneen ja uhkakuvia tarjoavan keskustelun tilalle tarvitaan puhetapoja, jotka edistävät arvostavampaa asennetta moninaisuutta kohtaan.

Uhkakuvien tilalle tarvitaan arvostavaa asennetta. 

Tutkimuksessa peruskoulun opettajilta kysyttiin, mitkä kolme asiaa ilahduttavat heitä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksessa. Kaikkiaan 588 opettajaa vastasi kysymykseen.

Opettajien vastaukset kertovat kaiken kaikkiaan hyvin positiivisesta asenteesta maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten opettamiseen. Suurimmaksi ilonaiheekseen opettajat nimesivät oppilaansa ja heidän motivaationsa sekä oppimissaavutuksensa. Opettajat, joilla oli eniten kokemusta maahanmuuttajataustaisten kanssa työskentelystä tai jotka työskentelivät kouluissa, joissa näitä oppilaita on paljon, mainitsivat useimmin ilonaiheikseen juuri oppilaat.

Toinen suuri ilonaihe oli kouluyhteisön kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus.

Kolmanneksi eniten mainintoja sai oma ammatillinen tai henkilökohtainen oppiminen kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten oppilaiden opetustilanteissa.

”Minua ilahduttaa se, että koen työllä olevan merkitystä, että oppilaat oppivat ja kokevat iloa, että voin auttaa heitä saavuttamaan jotain ja se, kuinka paljon olen itse oppinut itsestäni, suomalaisuudesta, ihmisyydestä, monista muista kulttuureista”, luettelee eräs tutkimuksen opettajista ilon aiheitaan.

Tutkijat suosittelevat, että opettajaopiskelijoille tarjottaisiin lisää mahdollisuuksia opetusharjoitteluun kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa kouluissa.

Tuloksista voi päätellä, että mitä tutumpaa työ monikielisten oppilaiden parissa tulevalle opettajalle on, sitä luultavammin hän pitää sitä mielenkiintoisena ja palkitsevana tulevaisuuden työmahdollisuutena.

Tutkimus toteutettiin osana Eriarvoistumisen, interventioiden ja hyvinvointiyhteiskunnan tutkimuksen lippulaivahanketta INVESTiä, joka keskittyy yhteiskunnallisen eriarvoisuuden vähentämiseen ja hyvinvointivaltion uudistamiseen.

Tutkimusartikkeli The Joys of Teaching: Working with Language Learners in Finnish Classrooms julkaistiin huhtikuussa Scandinavian Journal of Educational Research -lehdessä.

Hyvä lukija,  

Lastensuojelun Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin. 

Tue Lastensuojelun Keskusliittoa sekä laadukasta journalismia tilaamalla Lapsen Maailma  joko diginä tai painettuna lehtenä

Hanna Heinonen, päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja  

Tilaa lehti itsellesi tai lahjaksi

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *