Hyppää sisältöön

Roskaruokamainos lumoaa lapsiyleisön

Kirkkaat värit, hassut äänet ja tutut julkkisnaamat – siinä lapseen tehoavan roskaruokamainoksen resepti.
Julkaistu
Teksti Antti Vanas
Kuvat Colourbox
Roskaruokamainos lumoaa lapsiyleisön

little girl with big lollipop

ROSKARUOKAMAINOS LUMOAA LAPSIYLEISÖN. tutkittua tietoaMainos puraisee nopeasti ja kovaa: käsissä ollut tomaatti jää syömättä, ja äidiltä on saatava äkkiä rahaa kauppareissua varten. Näin väitti ainakin Isossa-Britanniassa vaikuttavan syöpäjärjestö Cancer Research UK:n tutkijoiden jututtama poika.

Tutkimukseen osallistui 8–12-vuotiaita oppilaita kuudesta brittikoulusta. Lapsiryhmille esitettiin roskaruokana pidettyjen elintarvikkeiden mainoksia, ja esitysten jälkeen heidän kanssaan keskusteltiin mainosten sisällöstä ja vaikutuksista.

Suurin osa lapsista kertoi mainosten tekevän heidät nälkäisiksi. Mainokset yhdistettiin yleensäkin hyvään elämään ja hauskanpitoon.

Lapsille suunnatun mainonnan tutkimusta motivoi mm. se tosiasia, että viidennes brittilapsista on peruskoulutuksen aloittaessaan ylipainoisia. Koulun päättyessä ylipainoisten osuus on kasvanut jo kolmannekseen.

Roskaruoan tv-mainonta lastenohjelmien lomassa on Isossa-Britanniassa kielletty, mutta se ei tutkijoiden mukaan riitä. 74 prosenttia briteistä on tutkijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että lapsille maistuvien, hyvin rasvaisten, sokeristen tai suolaisten ruokien tv-mainonta pitäisi sallia vasta iltayhdeksän jälkeen.

Suomalaisviranomaiset vaikuttavat britteihin verrattuna kovin helläkätisiltä. Suomen kuluttaja-asiamies toteaa viime vuonna tarkistetussa linjauksessaan, että lapsiin vetoavat erityisesti tuttujen sarjakuvasankareiden ja piirroshahmojen esittämät viestit.

Sopimattomana kuluttaja-asiamies piti mm. hampurilaisaterian tv-mainosta, jossa yrityksen maskottikoira seikkaili mielikuvitusmaailmassa johdattaen lapsen ravintolaan. Tarina oli lapsiin vetoava, ja vasta sen lopussa selvisi, että kyseessä oli mainos.

> Junk food advertising is too tempting for children. Cancer Research UK 2016.

Lue myös: Arjesta ei tarvitse tehtailla ikuista juhlaa

Kaupallisuuden karusellissa