Koulun seksuaalikasvatusta vaivaa kaavamaisuus
Koulun seksuaalikasvatus voi tarjota pojille käsitteelliset suuntaviivat sen ymmärtämiseen, mitä suostumus seksuaalisessa kanssakäymisessä tarkoittaa. Se ei kuitenkaan pysty hälventämään poikien epävarmuutta ja hämmennystä heidän suunnistaessaan nuorten seksuaalikulttuurissa, kertoo englantilaisen Surreyn yliopiston toteuttama tutkimus.
Tutkijat pyrkivät selvittämään, miten suostumukseen ja seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen liittyviä asioita brittikoulussa opetetaan, miten 12–17-vuotiaat pojat opetusta tulkitsevat ja miten he siihen suhtautuvat.
Havaintoja tehtiin ja keskusteluryhmiä järjestettiin kolmessa koulussa, joiden sijaintipaikat vaihtelivat esikaupungista kaupunkiin ja vauraista köyhiin alueisiin. Poikaoppilaista koostuvia keskusteluryhmiä oli mukana kaikkiaan viisi. Tutkimuksessa kuultiin myös opettajia.
Tutkimusartikkeli Educating Teenage Boys About Consent: The Law and Affirmative Consent in Boys’ Socio-Sexual Cultures and Subjectivities (springer.com) julkaistiin marraskuussa.
Tulosten mukaan seksuaalikasvatusta vaivaa kaavamaisuus. Pojille opetetaan heidän oikeuksiaan ja vastuitaan sellaisina kuin ne on lakiin kirjattu. Tämä tekee opetuksen sisällöstä selkeää ja loogista. Selkeys ja loogisuus eivät kuitenkaan ole parhaita laatusanoja kuvaamaan sitä todellisuutta, jossa nuoret arkeaan elävät ja ihmissuhteitaan rakentavat.
Laki on looginen mutta tosielämä ei.
Tutkimuksen pääkirjoittajan, kriminologian lehtori Emily Settyn mukaan koulun seksuaalikasvatuksen tulisi käsitellä seksiin ja suostumukseen liittyviä tilanteita kaikkine epävarmuuksineen juuri sellaisina kuin nuoret ne ajatuksissaan ja tosielämässä kohtaavat.
Tutkimukseen osallistuneet pojat ottivat etäisyyttä miesvaltaa korostavaan machoiluun, ja vielä jyrkemmin he torjuivat koulussa ilmenevän seksuaalisen häirinnän.
Ajatus suostumuksesta edellytyksenä seksin laillisuudelle oli sisäistetty, ja suostumukseen liittyvät säännöt hyväksyttiin. Sääntöjen soveltaminen käytännön tilanteisiin tuntui kuitenkin vaikealta.
Pojat määriteltiin koulun seksuaalikasvatuksessa yleensä siksi osapuoleksi, jolle suostumuksen varmistaminen kuuluu – ei siksi, jolta suostumusta kysytään. Aloitteen tekijän ja tilannetta hallitsevan vastuunottajan rooli ei istunut pojille noin vain. Tutkijoidenkin mielestä seksuaalikasvatuksen tehtävänä on purkaa vanhoja roolimalleja, ei ylläpitää niitä.
Poikien epävarmuus ilmeni mm. sen pohdiskeluna, miten suostumuksen selvittäminen voi onnistua tunnelmaa pilaamatta. Voisiko asian ehkä sittenkin hoitaa ilman suoraa kysymystä, erilaisiin vihjeisiin luottaen?
Näitä asioita joutuvat pohtimaan myös suomalaisnuoret yhdessä seksuaalikasvattajiensa kanssa – jos eivät jo ole pohtineetkin. Tämän vuoden alusta lähtien seksi ilman suostumusta on rikoslain mukaan raiskaus myös Suomessa. Englannissa näin on ollut jo 20 vuoden ajan.
Uuden lain tultua voimaan raiskauksen määrittelyssä lähdetään suostumuksella ilmaistusta omasta tahdosta. Suostumus puuttuu esim. tilanteessa, jossa henkilö ei olosuhteiden vuoksi kykene tahtoaan ilmaisemaan.
Hyvä lukija,
Lastensuojelun Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin.
Tue Lastensuojelun Keskusliittoa sekä laadukasta journalismia tilaamalla Lapsen Maailma – joko diginä tai painettuna lehtenä.
Ulla Siimes, päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja
Kommentit (0)