Hyppää sisältöön

Kotien rooli on tärkeä lukemiseen innostamisessa

”Ympäröidään jo pieni lapsi kirjoilla. Annetaan hänelle lahjaksi tarinoiden maailma,” kirjoittaa Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja ja Lapsen Maailman päätoimittaja Ulla Siimes.
Julkaistu
Teksti Ulla Siimes
Kuvat Mara Leppä
Kotien rooli on tärkeä lukemiseen innostamisessa

Viime päivinä olen uponnut usein erääseen ”tiiliskiviromaaniin” niin, että olen ollut vähällä myöhästyä lapsen harrastuskuljetuksesta tai nukkumaanmenoajastani. Lapset puolestaan uppoutuvat mielellään sarjakuviin, ja lehtiä löytyy kodistamme kaikkialta. Lukeminen ja sen kautta avautuvat maailmat vievät mukanaan, eikä kirjaa tai lehteä malttaisi toisinaan laskea käsistään lainkaan.

Kansallinen lukutaitostrategia julkaistiin marraskuussa. Se pyrkii tuomaan näkyviin lasten ja nuorten lukutaidon edistämiseksi tehtävää työtä sekä luomaan avauksia myös aikuisten lukutaidon edistämiseksi. Taustalla on huoli niin lasten ja nuorten kuin aikuistenkin heikentyvästä lukutaidosta.

Kodeilla on ratkaiseva rooli lukuinnon herättäjänä. Lukutaitostrategian julkaisutilaisuudessa isä ja luokanopettaja Matias Laivamaa kannusti ympäröimään jo pienen lapsen kirjoilla. Kun kirjoja on esillä ja tarjolla, lapsi saa mahdollisuuden tutustua siihen, miltä kirja tuntuu, näyttää ja kuulostaa. Pienen lapsen elämässä sylittelyhetki aikuisen ja kirjan kanssa tarjoaa hetken rauhoittua tai hassutella, kuulla aikuisen ääntä ja tankata läheisyyttä.

Kirjakipinän sytyttyä lukuinnon ylläpitäminen on tärkeää. Nuori kirjoittaja ja lukija Otto Rantanen muistutti julkaisutilaisuudessa, että nuorille täytyy tarjota lukemista heille mielekkäällä tavalla. Maksuton ja hyvin toimiva e-kirjasovellus saattaisi vallata tilaa somelta.

Kirjastoon pitäisi päästä helposti ja siellä tulisi olla mahdollisuus viettää aikaa. Lisäksi nuoret tarvitsevat esikuvia, joten lukemisesta sekä paljon lukevista nuorista on puhuttava innostavasti ja kannustavasti.

Neuvoloilla, varhaiskasvatuksella ja peruskoululla on vankka rooli lukemisen edistämisessä. On selvää, että niiden rooli korostuu, jos lapsella on haasteita lukutaidon kehittymisessä. Parhaaseen lopputulokseen päästäneen kuitenkin tiiviillä yhteistyöllä ja toinen toistamme tukien.

Yhteistyön ideoimisessa vain taivas on rajana. Ehkä vanhemmat voisivat mennä lukemaan päiväkotiin tai kouluun? Innostuisivatko lapset, vanhemmat ja opettajat järjestämään yhteiset lukufestarit? Voisivatko vanhemmat palkita lapsia lukemisesta kartuttamalla luokkaretkikassaa? Mahtuisiko päiväkotiin vanhempien ylläpitämä kirjojenkierrätyspiste?

Lukutaito perustaitona on lapsen oikeus. Hyvä lukutaito siivittää lapsen ja nuoren kasvua ja oppimista: se on avain tulevaisuuteen. Nykyään vaaditaan monilukutaitoa, joka kattaa kaikki erilaiset lukutaidot perinteisestä luku- ja kirjoitustaidosta medialukutaitoon, visuaaliseen lukutaitoon ja datanlukutaitoon.

Lukutaito on myös mitä suurimmassa määrin ilo ja mahdollisuus. Sukeltaessamme ja upotessamme tarinoiden maailmaan voimme nähdä, kokea ja tuntea jotain uutta.

Meidän perheessämme joulu ja sen rauhalliset hetket ovat usein parasta lukuaikaa, ja jouluun valmistaudutaan muun muassa yhteisellä kirjastokäynnillä. Olisiko tämän joulun paras lahja matka tarinoiden maailmaan?

Ulla Siimes on Lapsen Maailman päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.