Hyppää sisältöön
Gretel istuu sohvalla. Ruudun edessä on viherkasvi.

Mitä aikuinen tuo mukanaan huoneeseen?

Tietynlainen rakenne ja tuttu rytmi mahdollistavat toiminnan automatisoitumisen. Aivot saavat lepoa, kun ei tarvitse koko ajan pinnistää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Rutiinit tuovat turvaa tässäkin.
Teksti: GRETEL RUUSKANEN
Kuvat: GRETEL RUUSKANEN

Maadottuminen hetkeen

Työpäivä on alkamassa ja oppilaat hakeutuvat omille paikoilleen. Muistuttelen puhelinparkista. Kysyn jokaiselta erikseen kuulumisia: miten ilta meni, miten nukuit, söitkö aamupalaa, ja totean jotain neutraalia säästä.

Usein kysyn olisiko mielen päällä, jotain mitä haluaisit jakaa muidenkin kanssa. Lähes joka aamu, joku oppilaista kertoo illastaan jotain. Usein huput ja toppatakit kuorruttavat heidän olemustaan.

Orientoituminen päivän tavoitteisiin

Pyrin kokoamaan päivän kulun seinälle. Kirjaan ylös, mikä päivä tänään on, ja miten olen oppituntien aikataulut rakentanut: esimerkiksi kahdeksalta suomea, kymmeneltä tauko, sitten muut päivän oppiaineet ja tauot, kahdelta kotiin.

Päivämme rakentuvat tututuista toistuvista palikoista. Tietynlainen rakenne ja tuttu rytmi mahdollistavat toiminnan automatisoitumisen. Aivot saavat lepoa, kun ei tarvitse koko ajan pinnistää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Rutiinit tuovat turvaa tässäkin.

Kirjat esille!

Opiskeluun ja tekemiseen, siirrymme vasta maadoittumisen ja orintoitumisen jälkeen. Tässä kohtaa pyydän oppilaita ottamaan tavarat esille ja ohjeistan heitä työhön. Ennen tätä vaihetta haluan pöytien ja käsien olevan tyhjät.

Ennen työskentelyä hengitämme hetken aikaa samaa ilmaa. Jätämme eilisen taaksemme ja suuntaamme ajatuksemme tulevaan koulupäivään. Jos keho ja mieli käyvät kierroksilla, on vaikeaa keskittyä esimerkiksi aikamuotojen opiskeluun.

Kasvattajien mielen tulee olla vahvassa kunnossa

Astuessani luokan eteen, puen työroolini ylleni. En siksi, että olisin joku muu, vaan vahvistaakseni mielessäni läsnäoloani ja ammatillisuuttani. Työssä olen oppilaitani varten. Työssä en hoida vapaa-ajan asioita, surffaile viihdesivustoilla, en murehdi henkilökohtaisia asioita tai tekemättömiä muita töitä.

Pyrin olemaan läsnä oppilaille ja työyhteisölle ilman, että tuon oman tunnekuormani koulurakennukseen. Oletko miettinyt koskaan, mitä tuot mukanasi, kun astut huoneeseen? Muistuttelen itseäni tästä myös, kun tapaan omat lapseni aamulla ensimmäisenä, koulupäivän jälkeen ja viimeisenä illalla ennen nukahtamista.

Minkälaisen kohtaamisen haluan antaa ihmisille ympärilläni?

On tärkeää muistaa, että jokainen meistä tulee päivään erilaisista aamuista.

Hyvää Maailman opettajien päivää (5.10.)!

Nainen seisoo nyrkkeilysalilla.

Omaa mieltäni vahvistan urheillen.

 

Kansainvälistä Maailman opettajien päivää vietetään lokakuun viidentenä päivänä.

Lue lisää Maailman opettajien päivästä Unescon sivuilta.