Lapselle lukeminen tuo 8 kuukauden kehitysedun
Newcastlen yliopiston tutkijaryhmä kahlasi läpi 40 viime vuoden aikana eri puolilla maailmaa tehtyjä interventiotutkimuksia, joissa verrattiin intervention aikana lukemiselle altistetun lapsiryhmän kehitystä ryhmään, jolle ei luettu.
Lukijan piti olla lapsen vanhempi tai muu lasta kotona hoitava henkilö, ei esim. esikoulun opettaja. Kriteerit täyttäviä tutkimuksia löytyi 22 kappaletta viidestä maasta.
Vastausta haettiin kysymykseen, miten lapselle lukeminen vaikuttaa alle 5-vuotiaiden lasten kielen ymmärtämiseen ja tuottamiseen sekä kirjoitustaitoa edeltäviin valmiuksiin, kuten sanojen hahmottamiseen.
Lukeminen edisti taitoja kaikilla tutkituilla alueilla, mutta selvästi eniten se vaikutti kielen ymmärtämiseen. Sosiaalisesti vähäosaisten perheiden lapset hyötyvät lukemisesta jonkin verran muita enemmän.
Tutkijat pitävät tulosta merkittävänä mm. siksi, että kielen taitojen eri elementeistä juuri ymmärtämisen tiedetään vaikuttavan erityisen paljon tulevaan koulumenestykseen. Kielen ymmärtämiseen lapsena jääneitä aukkoja on myös vaikeinta paikata jälkikäteen.
Tutkimus Parent-child reading to improve language development and school readiness: A systematic review and meta-analysis on julkaistu ja luettavissa Newcastlen yliopiston verkkosivuilla.
Lue myös: Kiikkuva kirjapylly -blogi
Lue myös: Kuukauden kirjat