Siirry sisältöön
Tutkittua tietoa

Pitäisikö roskaruuan mainontaa rajoittaa?

04.06.2018 Antti Vanas Colourbox

Roskaruokaa mainostetaan Australiassa eniten silloin, kun lasten tiedetään olevan tv:n äärellä. Adelaiden yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lapset altistuvat kaksi kertaa useammin epäterveellisen kuin terveellisen ruuan mainonnalle.

Roskaruokaa mainostetaan Australiassa eniten silloin, kun lasten tiedetään olevan tv:n äärellä. Mainostajat satsaavat lapsiin todella paljon.

Adelaiden yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lapset altistuvat kaksi kertaa useammin epäterveellisen kuin terveellisen ruuan mainonnalle. Tutkijoiden havainnoiman, eteläisessä Australiassa sijaitsevan kaupallisen tv-yhtiön lähetyksiä seuraavat lapset näkevät 80 minuutin päivittäisellä tv:n katselulla joka vuosi 800 roskaruokamainosta.

Roskaruokamainosten tiheys on lasten parhaaseen katseluaikaan 2,3-kertainen muihin ruokamainoksiin verrattuna. Eniten mainostettiin snackseja, hampurilaisia ja muita pikaruokia sekä sokeroituja juomia.

Vanhemmat näyttävät tärkeää esimerkkiä.

Epäterveellinen ruokavalio on tutkijoiden mukaan Australian suurin terveysriski. WHO pitää mainontaa tärkeänä tienviittana sille, millaisesta ruuasta lapset oppivat pitämään. Joidenkin tutkimusten mukaan mainonnan vaikutus lasten ruokailutottumuksiin on kuitenkin suhteellisen pieni verrattuna vaikkapa vanhempien esimerkkiin.

Lapsille suunnattua mainontaa on jo rajoitettu esimerkiksi Kanadan Quebecissa ja Norjassa. Ranskassa roskaruokamainosten yhteydessä pitää esittää terveellisistä ruuista kertovaa tietoa. Tutkijat toivovat vastaavia säädöksiä myös Australiaan.

Britanniassa paljon suolaa, rasvaa tai sokeria sisältävien ruokien mainontaa on rajoitettu lastenohjelmien yhteydessä jo yli kymmenen vuoden ajan. Nykyään rajoitukset koskevat myös sosiaalista mediaa ja YouTuben kaltaisia suoratoistopalveluja.

Suomessa linja on huomattavasti lepsumpi. Lasta ei suojella mainostajien metkuilta erikseen, vaan suojana on sama kuluttajansuojalaki kuin kaikilla muillakin. Lain toteutumista valvoo kuluttaja-asiamies ja riidat ratkaistaan markkinatuomioistuimessa.

Markkinatuomioistuin piti sopimattomana mm. hampurilaisaterian markkinointia niin, että mainoksessa esiteltiin pääasiassa ateriaan sisältyvää lelua itse aterian jäädessä toissijaiseen asemaan.

The University of Adelaide: Kids hit hard by junk food advertising: new research. Tutkimuksesta kertoi uutispalvelu AlphaGalielo huhtikuussa.

Lue myös: Roskaruokamainos lumoaa lapsiyleisön

Lue painetusta lehdestä tutkittua tietoa -artikkeli: Luonnon läheisyys pitää oppilaat virkeinä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »