Hyppää sisältöön

Vanhempien vetämä kerhopäivä

Julkaistu
Vanhempien vetämä kerhopäivä

Tällä viikolla meillä on Kuopuksen kerhossa ollut niin kutsuttu “Parent led week”, eli vanhempien vetämä kerhopäivä.
Tämä on siis ollut viikko kun kaikki toiminta ja sen toteutus kerhopäivien aikana on ollut kerhossa työskentelevien vanhempien vastuulla.
Kuulostaako vähän oudolta? Kun ollaan siellä kuitenkin vapaaehtoisesti töissä?

Syy siihen miksi meillä on monia tällaisia asioita on oikeastaan seuraava:
Teoriassa Kuopuksen kerho/päiväkoti ei ole kerho/päiväkoti vaan me aikuiset olemme tuossa koulussa aikuisopiskelijoita.
Opiskelemme iltakoulussa ja nämä meidän työpäivämme ja kerhon toiminta ovat meidän ns. koelabramme

Miksi tämä on näin?
Alunperin Kuopuksen kerho perustettiin silloin 70 vuotta sitten tukeamaan ja auttamaan vähävaraisia perheitä ja lapsia, että heilläkin olisi jokin paikka johon lapsia viedä. Lisäksi haluttiin auttaa koko perhettä kasvatuksellisissa haasteissa ja näin alettiin kouluttaa siinä sivussa myös vanhempia.
Rahoituskuvioiden takia vakiintui käytäntön missä Koulu on paperilla aikuiskoulutus keskus, jossa vanhemmat ovat oppilaita ja lapset ovat tavallaan heidän “opiskelumateriaaliaan”. Näin koulu saa rahaa eri kanavista ja paremmin kuin jos se olisi tavallinen kerho/päiväkoti.

Ja siis mm. Tästä taustasta johtuen meillä on tällaisia tehtäväksi kutsuttuvia teemoitettuja viikkoja joita meidän tulee tehdä.
Olemme pitäneet myös iltakoulussa esitelmiä, ja käytännössä työpäivinämme testanneet erilaisia kasvatustyökaluja (tapoja puhua lapselle) jne.
Eli me olemme tavallaan ihan oikeassa koulussa ja tämä “Parent led week” oli tavallaan tietynlainen testi tai koe kaikesta opitusta.

Tämä viikko oli meille siis tiedossa jo alkuvuodesta, mutta koska tässä on ollut aika paljon kaikkea muutakin tuohon kouluun/kerhoon liittyvää (kuten esitelmät ja muut kotitehtävät) emme paneutuneet siihen kuin vasta maaliskuun alussa.
Meillä oli yhteensä kaksi suunnittelukertaa (molemmat 1,5h pituisia) joiden aikana saimme pohtia mitä teemme.
Meidän tuli siis yhdessä niiden vanhempien kanssa kenen kanssa olemme töissä keksi päivälle teema ja sisältö.
Koulu maksoi kaikki käyttämämme materiaalit, ja tarvittaessa opettajamme hankki meille kaikki tarvitsemamme tarvikkeet.
Lähtökohtaisesti kaiken tuli olla lapsilähtöistä ja toiminalla tuli olla jokin kasvatuksellinen/opetuksellinen/taiteellinen päämäärä.

Minä olen töissä kerholla keskiviikkoisin. Eli keskiviikko tällä viikolla oli meidän päivämme.
Valitsimme teemaksemme maapallon (earth). Ideoita mitä kaikkea voisimme toteuttaa oli meillä lukuisia, ja lopulta jouduimme lähinnä karsimaan ideoita pois sen sijaan, että olisimme joutuneet tuskailemaan mitä keksimme.
Ryhmäni äideistä kaikki paitsi yksi tulevat Amerikan ulkopuolelta, jonka lisäksi se yksi äiti joka on syntyjään Amerikkalainen on asunut viimeiset 10 vuotta Pohjoismaassa, ja näin ollen hänen tapansa katsoa maailmaa ja varhaiskasvatusta on hyvin pohjoismaalainen.
Olemme yhdessä välillä keskustelleet asioista, joita me tekisimme toisin kuin Amerikassa on selkeästi tapana, ja tämä päivä oli ihana mahdollisuus toteuttaa näitä hieman erilaisia näkemyksiä asiasta.

Keskiviikkona me aloitimme päivämme aamupiirillä.
Sen sijaan että olisimme sijoittaneet aamupiirin avaajan, eli opettajan, luokan eteen kuten usein tehdään kokosimme lapset ympyräksi hetkeä varten.
Yksi ryhmämme äideistä aloitti kertomalla maapallosta ja lyhyesti siitä että me elämme sillä ja se muodostuu vedestä ja maasta.
Hän oli tehnyt muovailuvahasta mallin jossa olivat kaikki maapallon kerrokset. Lasten wow elämys oli käsin kosketeltavissa kun hän leikkasi muovailuvaha maapallon kahtia ja sisältä paljastuivat kaikki eri kerrokset.

Aamupiirin jälkeen lapset jakaantuivat valmiiksi laitettujen työpisteiden ääreen.
Meillä on kerhossa joka aamu kolme pöytää jossa on erilaisia toimintoja tarjolla. (Tämän lisäksi on toki myös kirjanurkkaus, keittiö ja koti nurkkaus, naamiaisasunurkka, vapaan leikin matto jossa on kaikkea legoista, junaratoihin, nukkekotiin, pikkuautoihin ja eläinhahmoihin) Nämä toiminnot ovat joka ikinen päivä erilaiset.

Taidepöydässä minä vedin lapsille taideprojektia jossa olin leikannut valmiiksi lapsille siniset ympyrät paksusta paperista.
Olin myös sekoittanut valmiiksi lapsille multaa, liimaa ja tilkan vettä maaliksi. Pensselien sijana käytimme lime-tangeriini puustamme keräämiäni lehtiä.
Lapset maalasivat mudalla maan sinisiin ympyröihin. Samalla me keskustelimme siitä millainen heidän unelmiensa maapallo olisi, olisiko siellä paljon maata vai vettä, millaisia maita siellä olisi, suuria vai pieniä ja millaisia ne saaret ja maat olisivat.

Manipulatiivisen toiminnan pöydälle olimme levittäneet erilaisia teemaan sopivia pieniä tehtäväpisteitä. Yksi äidestä oli askarrellut huovasta maan eri kuoret jotta lapset voisivat kasata itse maapallon eri kuoret, yhdessä pisteessä oli keppejä ja kiviä ja valokuvia erilaisista hahmoista ja muodostelmista mitä he voivat kopioida tai tehdä omansa, yhdessä pisteessä tuli etsiä eläimiä maailmankartalta, ja yhdessä pisteessä sai leikkiä dinosauruksilla hiekassa, yhdessä pelattiin ötökkälottoa ja viimeisessä oli puupalikoista muodostettava pulmapalapeli. 

Niin kutsutulla muovailupöydällä meillä oli taikahiekkaa ja sen lisäksi olimme hankkineet lähes elävän näköisiä kastematoja ja tuhatjalkaisia.
Lapset piillottivat nilviäiset hiekkaan ja etsivät niitä sitten erilaisilla tongeilla sieltä esiin. Tämä toiminot oli suurempi hitti kuin mitä olimme edes ajatelleet.

Ulkona meillä on aina myöskin vaihtuva aistilaatikko (sensory bin). Me olimme tehneet sinne kasvimaan. Olimme täyttäneet laatikon mullalla ja hankkineet sinne oikeita juureksia ja lisäksi heitimme sekaan samoja matoja ja tuhatjalkaisia kuin mitä muovailupöydällä oli. Hetken arasteltuaan lapset innostuvat kaivelemaan luskioilla tuotakin laatikkoa, kummastelemaan juureksia joiden juurista ja tavasta kasvaa ja hankkia ravintoa maasta, kerroimme. Lisäksi he tietenkin etsivät nilviäisiä ja kasasivat niitä kasoihin. Keskustelimme myös siitä mitä madot ja muut mullassa asuvat ötökät ja eläimet syövät ja miten ne elävät. 

Välipalalla siitä vastuussa oleva äiti oli tehnyt lautaisille hurmaavan kauniit eläimet tarjolla olevista marjoista, vihanneksista ja hedelmistä. Löytyi lammasta, kalaa ja perhosta. Lasten riemu oli ihanaa seurattavaa. On selvää, ettei tällaista jaksaisi joka välipalalle tehdä, mutta silloin tällöin tehtynä tämä oli ihana piristys niin aikuisille kuin lapsillekin.
Välipalan jälkeen vedin lapsille vielä pienen tiedetyöpajan jossa lapset saivat “räjäyttää” tulivuoret niin että niistä purkaantui laavaa. Toisinsanoen olin tehnyt heille valmiiksi tulivuoret (koska ei ollut aikaa tehdä lasten kanssa, vaikka se olisi se ideaali tällaisessa) suolataikinasta. Tulivuoren sisällä on lasipurkki. Lasipurkkiin laitoin ruokasoodaa, hieman vettä ja elintarvikeväriä. Lapset saivat sitten kaataa tulivuoren sisään etikkaa ja seurata mitä siitä tapahtuu. Keskustelimme tulivuorien purkautumisesta, laavasta, siitä mistä se tulee maapallon kuorista. Puhuimme myös lyhyesti aiheesta kemiallinen reaktio ja siitä miksi etikka saa ruokasoodan kuohuamaan.

Loppupäivän lapsilla oli vapaata leikkiä ulkona ja sisätiloissa, työpisteillämme tai vapaasti ulkona olevilla leluilla ja leikkitelineillä.
Loppupiirissä keskustelimme kierrätyksestä ja siitä mitä me voimme tehdä suojellaksemme maapalloamme.

Opettajamme kysyi lopuksi koimmeko päivän stressaavaksi tai raskaaksi.
Osa meistä koki osa ei.
Itse on pakko myöntää että en kokenut päivän vetämistä mitenkään erityisen raskaaksi, mutta se varmaan johtuu hyvin pitkälti siitä että olen tehnty vastaavanlaista toimintaa jo niin kauan. Toki useinmiten vanhepien lasten kanssa, mutta olen vetänyt työpajoja myös hyvin pienille lapsille. Osa-alueet jotka olivat minun vastuullani (taide, muovailu, puutarha ja tiede) ovat minulle helppoja ja myös miellyttäviä asioita tehdä. Osaan ja tiedän miten toimia ja asioita tehdä.
Mutta kokemuksena tämä oli mielestäni silti todella hyvä. Ja ymmärrän miksi koulu haluaa tämän sisällyttää opetusohjelmaansa.
Tämän kaltaista päivää tai viikkoa ei tietenkään voi kopioida suorilta Suomen päiväkoteihin tai leikkipuistojen kerhotoimintoihin, koska koko toimintapa on näissä maissa eri. Mutta ehkä tästä joku saa jotain pieniä ideoita siitä mitä lasten kanssa voisi tehdä, kotona, koulussa, kerhossa tai muussa toiminnassa.

Huomenna, perjantaina on viikon viimeinen vanhempien vetämä päivä, ryhmä on valinnut aiheeksi avaruuden. Jään jännityksellä odottamaan mitä Kuopus päivästä kertoo.

 

© all rights reserved

Annuska Dal Maso

annuska@annuskadalmaso.com