Välikatsaus Kuopuksen kerhotoimintaan
Kirjoittelin syyskuun alussa Kuopuksen kerhotoiminnasta vähän faktoja ja ajatuksia siitä, mitä siihen asti olin pystynyt keräämään ja kokemaan.
Meillä alkaa ensi viikolla syysloma (yksi viikko omaa lomaa ja toinen viikko on ihan virallisesti kaikilla koululaisillakin lomaa meidän koulupiirissämme), joten ajattelin että tämä on sopiva väli tehdä pieni katsaus tähän.
Kerron taas ensin otsikoiden avulla lyhyesti eri aihealueista joita käsittelin jo aiemmassakin postauksessa ja yritä pysyä faktapohjalla. Lopussa puhun sitten taas omien ajatusteni pohjalta ja kerron miltä tämä kaikki minusta nyt tuntuu.
Työpäivät
PreSchool familyn toiminta perustuu siis hyvin, hyvin vahvasti siihen että vanhemmat ovat mukana toiminnassa.
Jokaista lasta kohden on perheen aikuisten tehtävä yksi työpäivä viikossa. (Tämän työpäivän siis saisi tehdä myös Puoliso, tai me voisimme vaihdella. Ja jos meillä olisi kaksi lasta (eri ikäistä, eri ryhmissä, kaksosia ei lasketa) toiminnassa niin silloin me joutuisimme tekemään 2 työpäivää viikossa ja osallistumaan kunkin lapsen ikäryhmän iltakouluun. Teoriassa siis mitä enemmän lapsia, sitä työläämpää se vahemmille on ja sitä enemmän he ovat sidottuja kouluun)
Kuopuksen ryhmässä on tällä hetkellä 13 lasta ja kutakin hoitopäivää kohden on opettajan lisäski 4 aikuista töissä. (Ryhmään kuuluvat kaksoset, ja heidän vanhempansa tosiaan tekevät vain yhden päivän viikossa vaikka lapsia onkin kaksi)
Meillä kaikilla on omat tehtävämme työpäivämme aikana ja tehtävät vaihtuvat vuoroviikoin.
Minun työpäiväni on keskiviikko, ja vaikka meillä on jaetut tehtävät, olemme huomanneet nyt syksyn edetessä että meidän ryhmämme joustaa paljon tehtävissä suuntaa jos toiseen. Meillä on toki nimetyt vastuualueemme, kuten välipala-vanhempi valmistaa ja tuo välipalan, ja taidevanhempi on pääpiirteittäin vastuussa taidepöydän tapahtumista, mutta lasten valvominen, siivoaminen ja muut yleisemmät asiat jotka ovat paperilla myöskin jaettu selkeisiin tehtäviin, ovat meidän ryhmässämme hyvin liikkuvia. Autamme kaikessa missä ehdimme ja teemme sen mitä näemme olevan tarpeellista.
Työpäivät ovat aika hektisiä ja täysiä.
Jos joudut jostain syystä olemaan poissa omana työpäivänäsi, on sinun tehtäväsi pyytää ja hankkia joku toinen äiti korvaamaan sinun vuorosi.
Esimerkiksi koska minä olen poissa yhden työpäivän verran ensi viikolla loman takia, tein minä yhden työpäivän ylimääräistä viime kuussa voidakseni vastaavasti pyytää että äiti jota minä tuurasin tuuraisi minua poissaoloni aikana.
Kerhopäivän kulku
Lapset tuodaan kerholle aamulla klo 9.30.
Jos vanhemmalla on työpäivä ja hän on vastuussa taidepöydästä, silloin hänen oletetaan saapuvan paikalle viimeistään 9.20, että kaikki esivalmistelut saadaan valmiiksi ennen lasten tuloa.
Lapset kirjataan sisään luokan ulkopuolella olevaan paperiin. Siihen merkataan puhelinnumero josta aikuisen tavoittaa sinä päivänä tarpeen vaatiessa. (Useinmiten se toki on aina se sama numero, mutta jos minulla olisi vaikkapa jokin todella tärkeä tapaaminen jonka aikana en voi vastata puhelimeen niin voisin laittaa Puolison numeron johon kerhosta voitaisiin sitten tarvittaessa soittaa)
Klo 9.30-10
Lapset leikkivät useinmiten sisällä.
Kerhohuoneessa on kolme pöytää.
Ensimmäisellä pöydällä on yleensä muovailuvahaa/taikahiekkaa/limaa/ taikataikinaa tms muovailuun tarkoitettua massaa joiden parissa lapset saavat muovailla ja leikkiä. Opettaja valitsee joka aamu erilaisia muotteja/koristeita/autoja/työvälineitä joilla lapset voivat massoja työstää.
Toisella pöydällä on eriliasia hienomotoriikkaa edistäviä työpisteitä. Näitä on lukuisia, esimerkkinä vaikkapa halloweenina oli kurpitsanmuotoista pastaa jota voi lusikoida teepihdeillä astiasta toiseen. Tällä viikolla näin leikkihämähäkkejä ja erikokoisia puunoksia joista lapset rakensivat erilaisia maailmoja leikkihämähäkeille. On palapelejä, tornipelejä, koottavia ihmishahmoja, autokuularatoja jne jne.
Kolmas pöytä on taide/leipomispöytä.
Lapsille on tarjolla vähintään yksi taideprojekti joka päivä.
Projektit vaihtelevat pitkälle valmistellusta hyvin yksinkertaisesta toiminnasta vähän monimutkaisempaan.
Toiminta on nimenomaan lapsilähtöistä ja painottuu erilaisten materiaalien kokeilulle.
Lapset ovat painaneet kurpitsanpuolikkailla väriä, he ovat värjänneet syyslehtiä, ovat tehneet syysikkunoita liimaamalla keräämiään lehtiä kontkatimuovin väliin, on tehty heidän omakuviaan piirtämällä ääriviivat paperiin ja leikkaamalla niitä pitkin lasten värittäessä haluamallaan tavalla oman hahmonsa. Hyvin usein taideprojekti sisältää liimaamista tai maalaamista. Mutta ovat lapset myös punoneet villalangasta hämähäkinverkkoja paperilautasiin ja painaneet jalanjälkiään ihmemassaan.
Noin joka toinen viikko korvataan yksi taideprojekti leipomisella.
Lapset saavat jokainen itse sekoittaa pienen annoksen taikinaa omassa kulhossaan. Lapset oppivat eri aineksia ja mittoja.
Teokset paistetaan ja lapset saavat ne mukaansa kotiin lähtiessään.
Tehtävälistalla on ollut hyvin yksinkertaisia asioita, muffinseja, keksejä, sämpylöitä jne.
Keskiviikkoisin ja perjantaisin Kello 10 ulko-ovi avataan ja lapset saavat halutessaan myös mennä ulos leikkimään.
Maanantaisin klo 10 luokkaan tulee muskariopettaja joka vetää lapsille 15minuutin muskarituokion.
Kello 10.15 soittaa opettaja kelloa merkiksi siivousajasta.
Lapset osallistuvat yhdessä aikuisten kanssa leikkikalujen siivoamiseen ja luokkahuoneen siistimiseen. Kaikki pöydät tyhjennetään ja lelut ja muut tarvikkeet laitetaan paikoilleen kaappeihin ja koreihin.
Kello 10.20 Opettaja kokoaa lapset matolle ja laulaa heidän kanssaan muutaman laulun.
Kello 10.25 lapset menevät käsienpesulle ja kokoontuvat luokan edessä olevan pöydän ääreen odottamaan että kaikki lapset saavat kädet pestyä. Opettaja laulattaa lapsia sen aikaa. Välipalavanhempi järjestää sillä aikaa luokassa välipalan pöytiin. Pöydille laitetaan jokaisen lapsen oma tabletti jossa on hänen kuvansa. Näin lapsi löytää oman istumapaikkansa helposti.
10.30-10.40 Välipala. Lasten pöydässä istuu aina vähintään yksi aikuinen. Opetellaan pyytämään lisää ruokaa, ja puhumaan yleisesti esimerkiksi siitä onko ruoka hyvää. Pöydässä täytyy pysyä kunnes kello on 10.40. Sen jälkeen oma lautanen ja kuppi viedään keittiön puolelle ja mennään lukunurkkaukseen jossa yksi aikuinen lukee lapsille kirjoja ääneen.
Kello 11 avataan ulko-ovi ja lapset menevät ulos leikkimään. Ovi sisälle pysyy auki kello 11.30 saakka, joten halutessaan lapset voivat leikkiä myös sisällä.
Kello 11.30 ulko-ovi suljetaan, huone siivotaan viimeisen kerran ja lapset leikkivät ulkona.
klo 11.45 soitetaan kelloa siivoamisen merkiksi jolloin aikuiset ja lapset siivoavat kaikki pihan lelut takaisin paikoilleen ja siirtyvät sisälle satuhetkeen.
Opettaja lukee lapsille kirjan tai kaksi, laulaa lähtölaulun ja kerho loppuu.
Suurinpiirtein tällä kaavalla päivät toistuvat.
Maanjäristys- ja palohälytysvaroitukset
Koko kompleksissa järjestetään säännöllisesti sekä palohälytys- että maanjäristysharjoituksia.
On tärkeää että lapset tietävät miten toimia kun maanjäristysvaroitus tulee. Jos he ovat sisällä, ryömivät he pöytien alle ja opettaja hokee heille samalla tuttua “jack in the box” lorua joka toimii rauhoittavana mantrana. Järistyksen ollessa ohi kerääntyvät kaikki kompleksin ihmiset isolle nurmikentälle. Lapsiin kiinnitetään hakaneulalla keltainen lappu (ne odottavat valmiina ensiapurepuissa jotka ohjaajien täytyy ottaa mukaansa luokasta poistuessaan) josta löytyvät kaikki lapsen tärkeät tiedot. (Nimi, vanhempien yhteystiedot, varahenkilöiden yhteystiedot, lääkrin nimi, vakuutuksen nimi, sairaudet, lääkitykset jne jne). Oikean maanjäristyksen sattuessa lapsen saa hakea vasta kun hänet on merkitty virallisiin papereihin ja luovutetaan virallisesti vain niille henkilöille jotka mainitaan lapsen keltaisessa infolapussa.
Palohälytyksen sattuessa lapset ohjataan myös nurmikentälle ja toimintatapa on sama kuin maanjäristyksessä. Yksikään lapsi ei poistu kenenkään muun maktaan kuin infolapulla ilmoitettujen ihmisten.
Varainkeruutoiminta
Toiminta perustuu edulliseen hintaan ja vanhempien vapaaehtoistoimintaan. Siksi rahaa ei oikeastaan koskaan kysytä suoraan ainakaan tämän koulun puolelta.
Rahaa he kuitenkin keräävät myös.
Suurin varainkeruutapahtuma on syksyllä tapahtuva Fun Day. Tapahtumassa on eri pisteitä joissa on 0,25 – 1,00 dollaria maksavaa toimintaa. (Lähtökohtana että myös vähävaraisemmista taustoista olevat lapset voivat osallistua päivään). Fund day on tavallaan lasten karnevaali. Siellä myydään leivonnaisia, kirjoja, vaatteita, talkoovoimin tehtyjä naamiashattuja, viittoja ja päähineitä. Lisäksi on ongintaa, tautointia, kasvomaalausta jne jne. Kaikki tietenkin tosiaan maksullista, mutta halvimmillaan pisteet maksoivat 0,25 dollaria ja kalleimmillaan dollarin.
Kaikki kerätyt varat menevät koulun toimintaan.
Lisäksi Fund dayn yhtedessä on silent auction (hiljainen huutokauppa) jossa oli tarjolla paljon ns. aineetonta kuten lastenhoitoa, valokuvaussessioita jne jne.
Tästäkin kerätyt varat menevät suoraan koulun toiminnan tukemiseen.
Kaikki, siis aivan kaikki nämä tapahtumat ovat järjestetty vapaaehtoisvoimin vanhempien toimesta.
Pitkin vuotta on erilaisia pieniä tapahtumia joihin voi ilmottautua ja osallistua. Niissä onn. 20 dollarin maksu ja ne ovat mm. Viininmaisteluiltoja tms. Nämäkin varat ohjataan suoraan koulun toimintaan.
Iltakoulu
Kuten aiemmassa postauksessani kerroin, laittamalla lapsen tähän kouluun (kerhoon) sitoutuu vanhempi myös osallistumaan koulun järjestämään iltakouluun. Teoriassa vanhemmat ovat siis koulun aikuisopiskelijoita.
Iltakouluja on noin joka toinen viikko, tosin meillä erinäisistä syistä niitä on ollut nyt syksyllä paljon tiheämpään.
Iltakouluissa käydään läpi lapsen kehitystä (aina kunkin ikäryhmän mukaan. Me opiskelemme 3-4v lasten kehitystä), käydään läpi erilaisia työkaluja positiiviseen kasvatukseen, keskustellaan kukin lapsen/aikuisen haastavasta ongelmasta, pohditaan konfliktitilanteiden selvittämistä ja yleisesti puhutaan kasvatuksesta.
Koululla on omat hyvin selkeät periaatteensa joita he noudattavat ja opettavat.
Iltakoulu sijoittuu ilta-aikaan, jotta mahdollisimman moni vanhempi voisi osallistua siihen. Tunnit ovat 19.30-21.30, välillä ne saattavat alkaa jo 18.30.
Koulutuntien lisäksi saamme kotiläksyksi luettavaksi erilaisia kasvatusoppaita ja niihin liittyviä tehtäviä.
Muut velvoitteet
Koulun vanhemmat ovat velvollisia osallistumaan erilaisiin varainkeruutapahtumien järjestämiseen. Periaatteellisesti koulu ei pyydä vanhemmilta muuta rahaa kuin lukukausimaksun, mutta sen sijaan se pyytää aikaa. Pakollinen osa on esimerkisi Fun dayn osalta osallistua tunniksi töihin tapahtumaan. Joko valvomaan oman ryhmän pöytää, siivoamaan tai ennen tapahtumaan järjestämään pisteitä toiminta kuntoon tms.
Lisäksi jokainen perhe oli velvollinen tuomaan jonkun leipomuksen myyntiin.
Iltakouluihin vanhempien on osallistuttava 80%, ne 20% jotka voi olla poissa tulee kuitenkin korvata jollain muulla tapaa. Esimerkiksi minulla jää yksi iltakoulu-ilta väliin lomamme aikana, korvatakseni tämän oli minun osallistuttava Fun dayn päähinetyöpajaan jossa teimme yhden illan ajan päähineitä myyntiin.
Korvaavina tunteina toimivat myös erilaiset kasvatusluennot, joita opettajat listaavat meille viikottain.
Omat ajatukset
En ole kokenut olevani itse erityisen pulassa kasvatuksen kanssa, mutta se määrä työkaluja joita tämän ohjelman avulla vanhemmat saavat itselleen on huima.
Ja kun erilaisia tapoja pääsee harjoittelemaan työpäivinään on aivan erilainen varmuus tuoda ne kotiin osaksi omaa kasvatusperiaatettaan. Olemme pystyneet Puolison kanssa ottamaan aivan erilaisia käytäntöjä käyttöömme lasten konfliktitilanteissa, ja minun on myönnettävä tämän olevan puhtaasti noiden iltakoulussa vietettyjen tuntien ja työpäivien aikana saatujen käytännön kokemusten ansioita.
Toki olen edelleen hieman kriittinen sen suhteen että vanhemmat ovat niin vahvasti läsnä myös yksinään (esimerkiksi valvoessaan lapsia ulkona). Toiset vanhemmat ovat omaksuneet iltakoulun opit todella hyvin ja osaavat soveltaa niitä käytöntöön niin, että konfliktitilanteista ei tule mitään ongelmia. Mutta sitten on myös vanhempia jotka eivät ole ehkä sisäistäneet näitä asioita yhtä hyvin, tai vanhempia jotka pitävät tärkeämpänä keskustella keskenään kuin katsoa mitä pihalla oikeasti tapahtuu päivän aikana.
Loppupäivästä ulkona leikkii 25 lasta, koulutettuja opettajia on paikalla kaksi. Vanhempia 8.
Siihen mahtuu jos minkälaista tapausta välillä sekaan.
Pääpaino eduissa on kuitenkin vanhempien tukeminen vanhemmuudessa. SE että vanhemmille annetaan oikeanlaisia työkaluja selvitä vanhemmuudesta, kerrotaan mikä käytös on normaalia kuhunkin ikävaiheeseen ja miten asioihin voi suhtautua ja miten niihin olisi hyvä puuttua.
Lisäksi vertaistuen tärkeyttä ei voi olla korostamatta tässä.
Kerhon oiminta on myös erittäin taidepedagogista, se määrä mitä lasten kanssa tehdään luovia asioita (musiikki, taide, lukeminen jne jne) on huima, ja mielestäni se on todella upeaa.
Olen positiivisesti todella yllättynyt tästä toiminnasta.
Kuten yllä sanon, ei tämä täysin kitkatonta ihailua puoleltani ole. Mutta toisaalta olen oppinut tämän ohjelman kautta enemmän kuin mitä olisin voinut kuvitella.
Olen toisaalta myös joutunut antamaan paljon, paljon enemmän aikaani tälle koululle kuin missään vaiheessa edes uskalsi kuvietella kun tähän lähdimme.
Ajatus siitä, että Kuopuksen kerho antaisi minulle lisää omaa aikaa on oikeastaan aika huvittava juuri nyt.
Syksyn tunnit jos lasketaan yhteen niin olen oikeastaan tehnyt yhtä monta vapaaehtoistuntia omalla ajallani kuin mitä Kuopus on ollut hoidossa ilman minua.
Ehkä tilanne tasoittuu nyt kun pahimmat varainkeruuryppäät ovat ohitse ja iltakouluihinkin tulee tasainen kahden viikon tahti.
Aikasyöppöydestä huolimatta, olen onnellinen että lähdimme tähän.
Tämä on antanut minulle todella paljon, tukea, uusia tuttavuuksia, uusia näkökulmia, uusia työkaluja ja sen lisäksi myös aivan uudenlaisen ajatuksen siitä miten ehkä tulevaisuudessa voisin omaa työtäni kehittää näiden oppien avulla.
Mutta jos joku on ihmetellyt miksi valittelen ajan puutetta ja väsymystä, niin ehkä se nyt selvisi teille.
Kuvina poimintoja dokumentointikuvista joita kuvaan omien työpäivieni aikana kerhossa.
Kuvia on luonnollisesti paljon, ja kyllä, kuvaan myös muuta kuin Kuopusta. Mutta yksityisyyssuojasyistä en valitettavasti voi laittaa julkiseksi muita kuvia kuin sellaisia joissa näkyy Kuopus. Teidän tätyy vain uskoa minua kun sanon, että luokan meininki on kirjava ja lähes kaikki maat ja taustat on edustettuna niin aikuisissa kuin lapsissakin.
© all rights reserved
Annuska Dal Maso
annuska@annuskadalmaso.com