Hyppää sisältöön

Piilaakson Eskarin eskari eli young fives

Julkaistu
Piilaakson Eskarin eskari eli young fives

Lupasin teille palaavani Kuopuksen tulevaisuuden kouluasioihin tässä alkuvuodesta kun täällä on kouluihin ilmottautumiset ja haut.
No nyt on sitten sen aika.

Kerroin teille jo aikaiseminkin, ettei Kuopuksen kouluunmeneminen ole ihan yhtä suoraviivaista kuin Esikoisen.
Hän on syntynyt marraskuussa, ja se tarkoittaa täällä ettei hän voi aloittaa tavallisessa koulussa vielä tänä vuonna vaikka täyttääkin 5 vuotta.
Nämä erikoisjärjestelyitä vaativat lapset ovat siis heitä jotka ovat syntyneet syyskuun 2. ja joulukuun 2. päivän välillä. Eli täyttävät tänä vuonna viisi mutta synytymäpäivä osuu noiden päivien väliin.

(Ne jotka täyttävät 5 tuon 2.12 jälkeen siirtyvät seuraavaan vuoteen. Eli he jatkavat joko päiväkodissa tai kotihoidossa)
Mikään pakko lasta ei ole laittaa näihin erikoisjärjestelyihin, lapsi saa toki jatkaa myös päiväkodissa tai kotihoidossa, kouluun hänet on lain mukaan pakko ilmoittaa vasta hänen täytettyä 6 vuotta.

Erikoisjärjestelyt joita yleisesti on tarjolla on niin kutsuttu TK eli transitional Kindergarten. Kyseessä on siis tavallaan eskari joka valmentaa tulevaa koulua varten, mutta sisältää silti vielä todella paljon päiväkodista tuttuja elementtejä.
TK:n päivät ovat myös lyhyempiä, vain 3 tuntisia.

Aluksi olinkin sitä mieltä, että ei tässä ole mitään epäselvää, koska Palo Alton kaupunki maksaa TK:n eli se on meille ilmaista, niin tottahan toki Kuopus menee siihen.
Kunnes.
Niin, kunnes Kuopus aloitti tuolla Kerhossa ja minulle selvisi jossain vaiheessa syksyä että tuon Kerhon yhteydessä toimii ryhmä jonka nimi on Young Fives.

Young Fives toiminta on alunperin aloitettu 30 vuotta sitten niille lapsille, jotka olisivat voineet aloittaa koulunkäynnin mutta joiden vanhemmat kokivat lastensa olevan vielä turhan nuoria kouluun. He halusivat tarjota lapsilleen paikan jossa he voisivat rauhassa vielä kypsyä vuoden, mutta jossa he kuitenkin saisivat yksilökohtaista kannustusta ja valmistautumista tulevaan kouluun.
Young fives ryhmiä on vain harvoissa kaupungeissa, onneksemme Palo Alto on yksi näistä.
Palo Alton kaupunki myös maksaa Young fivesien toiminnan vaikka koulu onkin yksityinen.

Eli yht äkkiä meillä olikin edessä neljä eri vaihtoehtoa Kuopuksen viimeiselle vuodelle täällä.
a)Pitäisin hänet kotona.
b) laittaisin hänet 4 vuotiaiden ryhmään Kerhossa (maksullinen)
c)TK
d)Young Fives

Kotiin en Kuopusta enää halua täysipäiväisesti jättää. Tämä kuulostaa ehkä itsekkäältä ja karulta, mutta totuus on että hän tylsistyy.
Jo nyt kun hän on vain kolmena aamuna viikossa kerhossa, ovat hänelle ne kaksi muuta päivää kovin pitkän tuntuisia ilman Esikoista. Minä teen hänen kanssaan erilaisia asioita, hän on mukanani kuvauksissa ja kodittomien keskuksella, mutta ei se ole sama asia kuin omanikäinen seura ja hänen ikäisille kohdistettu tekeminen.

Neljävuotiaiden ryhmä Kerhossa tarkoittaisi 4 kerhoaamua joista yhden olisin minä töissä. Se tarkoittaisi myös, että maksaisimme hoidosta.
Mikä tuntuu älyttömältä kun kerta ilmaistakin hoitoa on tarjolla.

TK oli aluksi minusta se kaikkein houkuttelevin.
Vaikka siellä on lyhyet päivät (3h) on se kuitenkin 5 päivää viikossa eikä vaadi vanhemmilta mitään osallistumista.
Kunhan viet lapsen ja haet.

Young fives taas on kahtena päivänä viikossa 5tuntinen ja kolmena päivänä neljä tuntinen.
Se toisaalta myös odottaa vanhempien osallistuvan yhtenä päivänä viikossa toimintaansa, samalla tavalla kuin nyt kerhon toimintaan. Tämä on ilmeisesti asia joka ei ole pakollinen, mutta tietenkään siitä ei pidetä meteliä koska toivotaan ja oletetaan toki jokaisen osallistuvan toimintaan. Mutta ilmeisesti jos molemmat vanhemmat käyvät täysipäiväisesti töissä ja lapsen hakee koulusta hoitaja joka toimittaa hänet iltapäivätoimintaan, niin silloin koulu kyllä joustaa eikä vaadi työpäiviä.
Young fivesin toimintaan kuuluu kuitenkin pakollisena myös iltakoulu. Aivan kuin Kuopuksen kerhotoiminnassakin. Eli vanhempien tulee osallistua kerran kuussa yhtenä iltana iltakouluun, jossa siis opiskellaan lasten kehitystä ja tarjotaan erilaisia toimintamalleja vaikeisiin tilanteisiin sekä yhdessä ratkotaan mahdollisia ongelmia lasten kanssa.

Pitkän pähkäilyn jälkeen minä lopulta päädyin hakemaan Kuopukselle paikkaa young fives ryhmästä.
Miksi?

Enkö minä sanonut jo syksyllä kerhon alkaessa, että siedän tätä osallistumista lapsen koulutoimintaan vain taloudellisen tilanteen pakottamana ja etten todellakaan millään tavalla meinaa jatkaa sitä ellei ole pakko?
Enkö myös sanonut että iltakoulu vie minulta ja myös perheeltäni valtavasti aikaa?

No sanoin.
Olen ehkä hieman pehmentänyt mielipiteitäni ja oppinut näkemään myös mitä osallistuminen ja iltakoulu antavat minulle.
Olen edelleen sitä mieltä, että esimerkiksi kerhon toiminta on liian vahvasti vanhempien vapaaehtoiseen toimintaan nojaavaa. Toiminnassa pitäisi olla mukana enemmän pedagogiikan ammattilaisia.
En myöskään pidä siitä miten paljon asioista pyörivät puhtaasti vapaaehtoisen toiminnan varassa (pyykinpesu jne).

Mutta olen ehdottomasti oppinut näkemään myös toiminnan vahvuudet. Sen miten toiminta ei pelkästään tue lasta vaan koko perhettä, miten kasvatuksillisiin tilanteisiin on helpompi puuttua kun näkee vanhemman oikeasti tilanteissa lasten kanssa. Myös mahdollisuus keskustella päivistä ja niiden sisällöistä on aivan eri tasolla kun tietää päivien kulun ja tuntee henkilökohtaisesti muita äitejä jotka työskentelevät lapsesi ollessa hoidossa ilman sinua. Toiminta on tuonut minulle myös sosiaalisessa mielessä paljon, olen tutustunut mahtaviin paikallisiin ihmisiin ja saanut uusia tuttavia ja ystäviä omaan ja lasteni elämään. 

Iltakoulu vie edelleen todalla paljon aikaa. Olen 2-3 iltaa kuukaudessa koko illan iltakoulussa jonka lisäksi luettavaksi on viikottain jokin kirja tai muu läksy.
Kun elämässä on muutoinkin jo aika paljon kaikkea eikä omaa aikaa tahdo jäädä nimeksikään, on tämä mielestäni oikeasti aika paljon.
Kuitenkin koen iltakoulun antaneen minulle silti paljon.
Olen saanut monta uutta oivallusta ja oppinut ymmärtämään lastemme eri kehitysaskeleita huomattavasit paremmin kuin aikaisemmin. Olen saanut paljon käytännön apuja tilanteisiin, jotka ovat olleet meille haastavia.
Eli kokonaisuudessa se on antanut enemmän kuin on ottanut. Tai ainakin olemme tasoissa.

Järkeilin siis, että koska olen jo nyt tottunut tekemään yhden aamun Kuopuksen kerhossa töitä ja olemaan 2-3 kertaa kuukaudessa iltakoulussa, selviäisin kyllä kivuttomasti yhdestä työpäivästä ja sen päälle yhdestä iltakouluillasta kuukaudessa.
Sen lisäksi Young fivesin vaakakuppiin tipahtivat tuntimäärät.
TK:n tuntimäärät ovat tosiaan vain 3h viitenä päivänä viikossa, eli 15 tuntia viikossa. Young fivesin tuntimäärät ovat 2x 5 tuntia ja 3×4 tuntia. Se tekee yhteensä 22 tuntia. Joista minun täytyy tehdä töitä 4 tuntia. Loppusummana on, että saan itselleni 18 tuntia viikossa aikaa ilman lapsia. Voitteko kuvitella 18 tuntia!!

Oma aika on minulle kuitenkin se yksi asia josta olen tinkinyt viimeisen 6 vuoden aikana jatkuvasti. Minulla ei ole käytännössä ollut sitä lainakaan.
Minulla on toiveissa, että voisin ensi syskynä alkaa pikkuhiljaa taas panostaa enemmän omaan työntekooni. Kuvaamiseen, kirjoittamiseeen ja taiteeseen.
Rakentaa tulevaa.

TK:n kolme tuntia tuntuvat armottoman lyhyeltä. Viemisineen ja hakuineen todellista työaikaa kertyisi lopulta kuitenkin vain se 2 tuntia päivässä. Ja jokainen tietää miten vähän 2 tuntia on jos haluaa saada jotain aikaiseksi.
Siksi Young fivesin pidemmät päivät tuntuvat todella paljon paremmalta vaihtoehdolta.

Kuitenkaan tämä ei ole se maailman yksinkertaisin maa jossa asioita vaan valitaan ja sitten ne tapahtuvat.
Ei tietenkään. Tämähän on Amerikka.

Young fives ohjelmaan siis haetaan.
Aivan ensiksi piti käydä koulun tarjoamalla esittelykierroksella. Siellä koulun rehtori (joka on sama kuin Kerhon rehtori koska koulu on käytännössä sama) esitteli koulun ohjelman, kertoen sen nimenomaan tukevan lasta hänen omissa heikkouksissaan. Esimerkiksi Kuopus saisi tukea Englannin kielen kanssa. Meille esiteltiin myös Young Fivesin luokkahuoneet, jotka olivat hersyvän ihania.
Ne olivat isoja, tilavia, jaettu moneen eriin osaan, lukunurkista leikkinurkkiin. Akateemisuus näkyi vain pieninä pisaroina siellä täällä, ja saimme kuulla että lukemaan ei näillä luokilla suoranaisesti opeteta, mutta jos lapsi osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan häntä kyllä tuetaan asiassa.
Esittelykierroksen jälkeen saimme käsiimme ilmottautumislomakkeet.
Jos halusi hakea lapselle paikkaa tuli lomake täyttää ennen helmikuun 5 päivää. Eli päätös ensi syksystä piti tehdä siinä vaiheessa.
Täytimme lomakkeen.

Mutta ei tämä ole vielä tässä.
Seuraavaksi Kuopus piti rekisteröidä Palo Alton koulupiiriin. Siihen kuului nettilomakehirviö, jonka täyttämisessä minulla kesti reilusti yli puoli tuntia.
Luulin tämän riittävän, mutta sainkin viime viikon perjantaina sähköpostia jossa kerrottiin, että uuden oppilaan rekisteröinti vaatii käynnin koulutoimistolla.
Menin siis tiistaina sinne paperikasan kanssa. Täällähän ei ole olemassa mitään rekisteriä mistä eri viranomaiset voisivat tarkistaa missä kukin asuu.
Ja koska täällä harrastetaan koulushoppailua ja Palo Alto on yksi suosituimmista kaupungeista sen kouluarvosanojen takia, on tällä kaupungilla erityisen tiukat säännöt siitä miten oma osoite täytyy todistaa.
Minun piti viedä näytille 3 luotettavaa laskua joissa näkyi minun tai Puolison nimi sekä osoitteemme. Luotettavat lähettäjät ovat Ajoneuvorekisterikeskus, Vakuutus, Pankki, Sähköyhtiö ja Kaasuyhtiö. Tämän lisäksi pitää toimittaa vuokrasopimus ja tietenkin kuvalliset henkilötodistukset (passit), rokotustodistukset ja allekirjoitus paperiin jossa vakuutan asuvani siinä osoitteessa jonka olen ilmoittanut.

Koulutoimistossa selvisi sitten mm. Että vuokraisäntämme oli kirjoittanut meille vääränlaisen todistuksen ja tällä hetkellä koulupiirin rekisterissä asumme tässä osoitteessa vain helmikuuhun 2020 asti, eli ennen sitä meidän tulee toimittaa todistus siitä että asumme tässä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Lisäksi rokotuslista oli tiukentuntu Esikoisen aloitusvuodesta ja tämä tarkoittaa, että Kuopukselta puuttuu 5 rokotusta. (Joista 3 tosin hepatiittia, joten oikeastaan “vain” 3 eri tautia vastaan pitää rokottaa lisää)
Onneksi nämä asiat eivät estäneet itse rekisteröitymistä, mutta nämä pitää vain hoitaa kuntoon ennen syksyä.
Vietettyäni 2,5h tuntia koulutoimistossa oli lapsi vihdoinkin asiallisesti rekisterissä.

Tänään sitten vein Kuopuksen tunnin kestävään arviointitilaisuuteen Young Fivesin tiloihin. Siellä opettajat testasivat ilman vanhempien läsnäoloa lasten keskittymiskykä ja kypsyyttä osallistua ohjelmaan. Heille luettiin ääneen (lasten tuli istua matolla ja kyetä kuuntelemaan), he tekivät keskittymistä ja paikallaan oloa vaativia tehtäviä, rakensivat robotteja pahvilaatikoista ja piirsivät.
Tilaisuuden jälkeen lapset palautettiin meille toimistoon.
Tulokset tästä koetilaisuudesta saamme kuulla vasta joskus maalis-huhtikuun puolella.

Ensin alueen arvalla oppilaansa valitsevat erityiskoulut tekevät omat valintansa ja vasta sen jälkeen Young Fives ilmoittaa niille vanhemmille joiden lapset läpäisivät kokeen onko heille paikka tarjolla vai ei. Tämä johtuu todennököisesti siitä ettei peruutuksia tulisi niin paljoa. Koska arvontakoulut ovat niin suosittuja että yleensä niihin paikkoja hakevat ottavat ne vastaaan. Ja jos he ovat jo ottaneet vastaan young fivesin paikan he peruuttavat sen. Joten on järkevämpää antaa arvontakoulujen ilmoittaa ensin paikkansa ja sitten vasta kysyä vanhemmilta vahvistusta ottavatko he young fives paikan vastaan.
Jos lapselle ei aukea paikka Young fivesissa on hänelle aina tarjolla paikka Tk:sta, se on varmaa.

Tipuitteko kärryiltä.
Ei se mitään. Niin minäkin, monta kertaa, ennen kuin ymmärsin miten tämä toimii.

Lopputulos on kuitenkin se, että mitä todennäköisemmin Kuopus aloittaa ensi syksyllä Young fives ryhmässä, joka on jotain suomen päiväkodin ja eskarin välimaastosta.
Nähtäväksi jää, millainen kokemus se on, mutta siitä voin sitten raportoida teille kun se selviää.
Ja jos käykin sitten niin ettei hän jostain syystä (on siis annettu ymmärtää että harvoin lapsi ei pääse mukaan ohjelmaan) pääsisi mukaan, niin sitten Kuopus aloittaa TK:ssa, ja sekin on sitten ihan hyvä.
TK vastaa toiminnaltaan vielä asteen verran enemmän päiväkotia kuin eskaria.
Joten sekin käy minulle.
Tämä selvinnee tässä seuraavien kuukausien aikana.
Sitten tiedämme missä Kuopus viettää viimeisen Amerikan vuotensa.

 

Muut tekstit joissa käsittelen Palo Alton kouluja:

Ei se ruoho vetämällä kasva
Kindergarten eli Eskari amerikassa 
Amerikkalaisesta koulusysteemistä 
PreSchool Family Eli Kuopuksen kerho

© all rights reserved

Annuska Dal Maso

annuska@annuskadalmaso.com