Luetun ymmärtäminen kehittyy parhaiten kirjoja lukemalla
Sen lisäksi, että lapsia tuetaan lukemaan oppimisessa, heitä pitäisi tukea aivan erityisesti myös luetun ymmärtämisen taidoissa. Olen maininnut tästä ennenkin. On tietysti ihanaa, kun lapsi oppii yhdistämään äänteitä toisiinsa, mutta vasta, kun hän ymmärtää sujuvasti erilaisia tekstejä, niiden sävyjä ja piilomerkityksiä, voidaan mielestäni puhua sujuvasta lukutaidosta.
Luetun ymmärtämistä onkin nyt tutkittu Jyväskylän yliopiston kiinnostavassa tutkimuksessa, jossa koululaisten lukutaidon kehittymistä on seurattu ensimmäiseltä luokalta aina peruskoulun loppuun asti.
Tämän tutkimuksen mukaan kaiken tasoisten lukijoiden luetun ymmärtämisen taidot paranivat kirjoja lukemalla. Jyväskylän yliopiston tiedotteessa apulaisprofessori Minna Torppa toteaa, että ”pitkät, jatkuvat tekstit, joissa on monipuolista ja rikasta sanastoa, parantavat ymmärtämisen taitoa”.
Sillä, mistä välineestä tekstin lukee, ei kuulemma ole niin väliä. Eli voi lukea kännykän näytöltä tai painetusta kirjasta ihan omien mieltymysten mukaan, kunhan tekstit ovat pitkiä ja sanastoltaan monipuolisia. Myöskään sillä, minkä ikäisenä lapsi aloittaa tällaisten pitkien tekstien lukemisen, ei ole väliä. Positiiviset tulokset luetun ymmärtämisen taidoissa näkyvät kaiken ikäisillä.
Lehtitekstien lukemisen ei sen sijaan tässä tutkimuksessa havaittu merkittävästi luetun ymmärtämisen taitoja. Näyttää siis siltä, että sen Aku Ankan rinnalle tarvitaan niitä kirjoja, jotta luetun ymmärtämisen taidot pääsevät puhkeamaan kukkaan.
Ajatukseni siitä, että lapsen olisi hyvä lukea päälauseiden lisäksi myös sivulauseita, ei siis ole ainakaan tämän tutkimuksen valossa täysin tuulesta temmattu.
Sen haluaisin vielä tietää, että kehittyvätkö luetun ymmärtämisen taidot myös pidempiä tarinoita kuuntelemalla. Eli jos vaikka vanhempi lukee lapselle tarinoita tai lapsi kuuntelee vaikka äänikirjoja, niin paraneeko hänen luetun ymmärtämisen taitonsa? Mitäs luulette?