Siirry sisältöön
Hattutemppu – Kolmoset kerralla

Muistilista kolmosraskauden jälkeiseen sumuun

03.01.2021

Kuva muistilapusta. Piirretty.

Kuva: andradeyeshua1 /Pixabay

Kuinka lahonneet aivot voivat ensikuukausina olla? Kirjoitin raskausaikana mahdolliselle uudelle, ehkä muistikorttinsa kadottaneelle itselleni listan. Yksi kohta on rustattu isoilla kirjaimilla. Mitkä ovat sinun vinkkisi?

Kuka minä olen hormonihöyryissäni synnytyksen jälkeen ja univajeisena vauva-arjessa? Mitkä kaikki raskausaikanani sosiaalisesta mediasta, kirjoista, keskusteluista ja lehtisistä oppimani selviytymistaidot unohdan? Ei voinut tietää, joten länttäsin kokoamani listan jääkaapin oveen, kun lappunen oli palannut kanssani ikimuistoiselta sairaalareissulta.

Heti kolmosten syntymän jälkeen aivoni olivatkin yllättäen paremmassa terässä kuin kuukausiin. Ensin kipulääkittynä ja sitten luomuna keventyneen mielen ja kehon kera nukutut lähes katkottomat yöunet ovat ajaneet asiansa. Epäilen, että utuisia aikoja on kuitenkin luvassa viimeistään vauvojen kotiutuessa.

Sisältövaroitus: jos vauvanhoito ei kuulu syystä tai toisesta mielenkiinnonkohteisiisi, niin kannattaa ehkä skipata tämä kirjoitus.      

  • pumppaa heti sektion jälkeen, pyydä apua (Toimi! Kiitos avusta ja kannustuksesta ihanalle kätilöopiskelijalle)
  • Pegorion tms. sektion jälkeen vatsan toimintaan (Annettiin automaattisesti)
  • Höyhenpakkaus, tilaa keskosvaatteet. Mitat sähköpostilla.
  • kaupungilta kotipalvelu, tee pyyntö
  • Ilmoita vakuutusyhtiölle lasten nimet, sotut, sukupuolet
  • Osta imuosia tuttipulloihin (kun tiedät mitä sairaalassa käytetty)
  • Osta valmista ylijäämäruokaa ravintolasta
  • ÄLÄ TOTUTA NUKAHTAMAAN RINNALLE/LENKILLE/AUTOON (En olisi varmasti ensimmäinen (monikko)vanhempi joka on vannonut tämän nimeen ja sitten tosielämän tyrskyissä toiminut toisin)
  • totuta vauvat ääniin nukkuessa, TV tms. (Automaattisesti tottuvat osastolla piippauksiin, puheeseen ja itkuihin. Loistavaa!)
  • langaton, liiveihin laitettava tuplapumppu
  • huoneenlämpöinen rintamaito säilyy 6h
  • D-vitamiinisuihke (tippoja hellempi vatsalle?)
  • probiootteja?
  • itkuhälyttimestä sama musiikki/ääni kun nukkumaan
  • nenänpuhdistus jos ei nuku
  • ateriapalvelun käyttö?
  • alviton lisäpalvelu kotipalvelusta (esim. siivous) + kotitalousvähennys
  • geelitaitokset rinnanpäiden hoitoon
  • eri tuttipullot jos koliikkia
  • vastusyntyneiden syöttötuolisetit?
  • suolasuihke nenähuuhteluun
  • Whisbear / White noise/ radion tms. kohinaa puhelimesta nukahtamiseen (vauvojen, miksei aikuistenkin)
  • lastenhoitoapua oppilaitoksilta (harjoitteilijoita)
  • tukea MLL:ltä (perhekummitoiminta)
  • vyöhyketerapeutti, jäsenkorjaaja, fysioterapia tms. jos koliikkia
  • huuli- ja kielijänteiden operointi? Jos imetys hankalaa
  • uneksija.fi (univinkkejä)
  • kuumavesipullot esilämmittämään vauvojen sänky
  • äidintuoksuinen rätti/paita sänkyyn
  • velliä yöksi 3kk alk? (En tiennyt etukäteen että keskosilla aloitetaan kiinteiden syöminen joka tapauksessa tuossa iässä)
  • laajempi rokotusohjelma (suunnitelmissa matkustaa tietyssä osassa maailmaa kun mahdollista)

Mitkä olivat tai ovat sinulle elintärkeitä jippoja vauva-arjessa? Mitä mieltä olet näistä vinkeistä? Puuttuuko jotain olennaista ja oletko eri mieltä jostain? Neuvoja otetaan vastaan.

Pakastimen ovi on vielä laputtamatta.

4 vastausta artikkeliin “Muistilista kolmosraskauden jälkeiseen sumuun”

  1. akm sanoo:

    Voi, mitä kaikkea olit listannut!
    Pyydä happiest baby -ohjaus ensi- ja turvakodilta (5 kohdan rauhoitteluohjelma vauvoille)
    Kts ig:stä outi_ilonan vauvojen nukkumiseen tarkoitetut vinkit, ohjannut jo aivan pieniä yökukkujia parempiin uniin
    Osta keräkaali, mistä voit irrottaa lehtiä helpottamaan maidon pakkaantumista

    1. Kirjoittaja sanoo:

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Lisätään. 🙂 Instagramia ei vaan ole.

  2. Meeri sanoo:

    Huh huh mikä lista. Ajatuskin siitä, että mulla ois tässä kotona kolme vauvaa saa hien nousemaan pintaan.
    Neuvon vain,että nuku aina sillon kun on mahdollista.
    Tsemppiä sinne ❤️

    1. Kirjoittaja sanoo:

      Kiitos. 🙂 Saattaahan siinä ajoin (tuskan?)hiki noustakin pintaan. Mutta koitetaan selvitä. Vielä on oletettavasti joitain viikkoja aikaa hioa kriisinhallintastrategiaa. 😀 Nukkuminen on varmasti kyllä avainasemassa… Mukavaa vuodenalkua!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »