Pysäyttävä kokemus
Kuuntele pääkijoitus!
Lukija: Ulla Siimes
Sain joitakin vuosia sitten mahdollisuuden osallistua dialogiin, jossa käsiteltiin rasismia ja syrjintää. Lähes kaikilla keskustelijoilla oli itsellään syrjintä- ja rasismikokemuksia, joista suurin osa liittyi osallistujien maahanmuuttotaustaan. Keskustelijoina oli myös lapsia ja nuoria.
Kokemus oli pysäyttävä. Vaikka tiedän paljon rasismista faktojen ja tilastojen valossa ja olen lukenut ihmisten syrjintäkokemuksista, keskustelu osoitti, miten tietämätön olin rasismin ja syrjinnän kokemuksista ja vaikutuksista ihmisten elämään henkilökohtaisella tasolla.
Keskustelussa käytettiin dialogimenetelmää, jonka avulla pääsin pysähtymään toisen ihmisen kokemusten äärelle. Minun on vaikeaa keksiä muuta tapaa, jolla olisin päässyt näin lähelle toisen ihmisen kokemusta ilmiöstä, jota en ole henkilökohtaisesti kohdannut. Silmäni avautuivat aivan uudella tavalla.
”Ymmärsin, miten tietämätön olin rasismin ja syrjinnän kokemuksista.”
Eri todellisuuksista tulevien ihmisten kohtaaminen arjessa on vähäistä.
Kansallisissa dialogeissa ovat toistuvasti nousseet esiin ihmisten havainnot siitä, että yhteiskunnan jakolinjat syvenevät ja monet eri tekijät ovat vaarassa erkaannuttaa ihmisiä toisistaan. Yhteiskunnallinen keskustelu on kärjistynyttä.
Koulussa erilaiset lapset ja nuoret kohtaavat toisiaan sekä erilaisista taustoista tulevia aikuisia. Yksi perusopetuksen tavoitteista on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Koulu on paikka, jossa opetellaan ja opitaan tärkeitä tulevaisuuden taitoja, jotta tuo tavoite toteutuu.
En pidä siitä, että kouluille asetetaan kaikenlaisia paineita yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Ajattelen kuitenkin, että kouluilla on tärkeä tehtävä rakentavan yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin luomisessa. Enkä ole ajatukseni kanssa yksin, sillä rakentava vuorovaikutus mainitaan myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa lukuisia kertoja.
Rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua on mahdollista käydä monella tavalla. Osallistuminen Kansallisiin dialogeihin (kansallisetdialogit.fi), Skididialogeihin (lahti.fi) tai Erätauko-dialogeihin (eratauko.fi) on helppo tapa lähteä liikkeelle ja syventää omaa ymmärrystään erilaisista teemoista ja ilmiöistä.
Ymmärrys ei lisäänny tietoa kaatamalla tai pänttäämällä, vaan kohtaamalla ja kuulemalla toisia. Pysähtyminen toisen ihmisen äärelle on tärkeä taito myös meille aikuisille.
Ulla Siimes on Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja ja Lapsen Maailman päätoimittaja.
Kommentit (0)