Hyppää sisältöön

Oikeus oppia omalla tavalla

”Lastensuojelun Keskusliiton toteuttamasta kyselystä selvisi, että 10–17-vuotiaista yli 80 % koki oppivansa eniten kavereiltaan”, kirjoittaa pääkirjoituksessaan Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja ja Lapsen Maailman päätoimittaja Ulla Siimes.
Julkaistu
Teksti Ulla Siimes
Kuvat Mara Leppä
Oikeus oppia omalla tavalla

Kuuntele pääkirjoitus!

Lukija: Ulla Siimes

Milloin viimeksi pohdit, mikä sinua innostaa oppimaan? Onko uuden oppiminen sinulle ”välttämätön paha”, johon ryhdyt, kun on pakko? Vai inspiroidutko helposti uuden oppimisesta?

Moni meistä aikuisista yhdistää oppimisen muodolliseen oppimiseen, jota tapahtuu esimerkiksi koulussa, opiskeluissa tai työssä. Saatamme ajatella omaa oppimistamme koulusta saamiemme kokemusten kautta.

Opettaja ehkä totesi, että sinulla oli ”hyvä matikkapää”. Tai muistelet, että opit koulussa parhaiten kuuntelemalla. Äidinkielen oppiminen oli ammattiopinnoissa hankalaa, mutta uusien neulontatekniikoiden oppiminen sujui helposti. Vanhempasi saattoivat todeta, että olit perinyt heidän lahjakkuutensa vaikkapa kielten oppimiseen.

Oppiminen on paljon muutakin kuin formaalia oppimista. Se on tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista, jota tapahtuu koko ajan elämän eri osa-alueilla.

Tämän vuoden Lapsen oikeuksien viikolla katse on oppimisessa. Viikon teema on jokaisen lapsen oikeus oppimiseen. Se kutsuu pohtimaan oppimisen merkitystä lapsen hyvinvointiin ja kehitykseen, mutta muistuttaa myös uuden oppimisen ilosta.

Lapset ja nuoret tunnistavat hyvin, että oppimista tapahtuu kaikkialla. Lastensuojelun Keskusliiton toteuttamasta kyselystä selvisi (lskl.fi), että 10–17-vuotiaista yli 80 % koki oppivansa eniten kavereiltaan. Perheeltä ja muilta läheisiltä sekä internetistä oppiminen tulivat listalla seuraavina. Koulua ja harrastuksia piti keskeisimpinä oppimisen ympäristöinä 70 % vastaajista. Näin tarkasteltuna oppimisen maailma aukeaa ehkä meille aikuisillekin uudella tavalla.

Valtiolla on velvollisuus huolehtia, että jokaisen lapsen oikeus oppimiseen toteutuu muodollisissa oppimisympäristöissä. On tärkeää, että lapset ja nuoret saavat varhaiskasvatuksessa, koulussa ja toisen asteen opinnoissa tarpeidensa mukaista tukea oppimiseen. Kuten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa todetaan, jokainen lapsi ja nuori on ainutlaatuinen ja jokaisella on oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä.

Jokaiselle lapselle tulisi antaa mahdollisuus oppia omalla tavallaan ilman perimän tai lahjakkuuden painoa. Lapsesta voi olla innostavinta oppia asioita, jotka ovat erityisen haastavia. Hän saattaa toivoa, että voisi koulun kokeisiin lukiessaan oppia kaverin kanssa yhdessä. Tai ehkä hän innostuu opiskelemaan mopon korjaamista videoiden avulla.

Oli niin tai näin, oppiminen on etuoikeus ja ilo. Ja olivatpa omat oppimiskokemuksemme millaisia tahansa, tarjotaan lapsille ja nuorille myönteisiä oppimisen kokemuksia ja innostetaan heitä oppimaan uutta.

Ulla Siimes on Lapsen Maailman päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *