Hyppää sisältöön

Mitä tapahtuu, kun lapsi ihastuu?

Romantiikkaan liittyvät lasten tunteet ovat pitkään olleet tabuja.
Julkaistu
Teksti Antti Vanas
Kuvat Mostphotos
Mitä tapahtuu, kun lapsi ihastuu?

Lapset kokevat varhaislapsuudesta saakka ikätasonsa mukaisia romanttisia tunteita, jotka vaikuttavat kaverisuhteisiin, kouluviihtyvyyteen ja ryhmään kuulumiseen. Tunnekokemukset ovat voimakkaita, ja ne voivat myös satuttaa.

Millaisia näkemyksiä alakouluikäisillä on sukupuolesta ja ihastumisesta? Kuinka romantiikkaan ja kelpaamiseen liittyvät asiat näkyvät lasten arjessa?

Näitä asioita tutkii väitöskirjassaan Eveliina Puutio (oulu.fi). Ja syytä onkin, sillä sukupuolisuuden sävyttämät suhdekulttuurit ovat olemassa ja ne vaikuttavat lasten oloon ja hyvinvointiin.

Puution tutkimuksen tavoitteena on vähentää alakouluikäisten välisten suhteiden satuttavuutta ja auttaa lasten kanssa toimivia käsittelemään tunteisiin liittyviä haasteita eettisesti yhdessä lasten kanssa.

Työmaa on suuri, sillä lukkiutuneita arvoja ja asenteita riittää. Lapset kohtaavat jo varhaiskasvatuksessa ”oikeanlaiseen” sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä viestejä ja oletuksia.

Suoraa ja analyyttistä puhetta lasten seksuaalisuudesta kuulee vähemmän. Lasten sukupuolinen toimijuus ja romantiikkaan liittyvät tunteet ovat pitkään olleet tabuluontoisia aiheita, Puutio toteaa.

Suhdekulttuurien tutkimus on tutkijan mukaan tärkeää myös koulupedagogisesti. Koulu on keskeinen sukupuoli- ja seksuaalinormatiivisuuksien tuottaja. Koulu on avainasemassa myös sen suhteen, miten lasten sukupuolisuuteen liittyviä suhteita ja ajatuksia käsitellään.

Puutio selvitti väitöstutkimuksessaan 7–13-vuotiaiden koululaisten kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolesta ja romanttisista suhteista. Tutkimusaineiston hän keräsi etnografian ja osallistuvan tutkimuksen menetelmin 2020-luvun taitteessa Pohjois-Suomessa.

Lasten väliset seksuaalissävytteiset hetket voivat Puution mukaan olla helposti havaittavia romanttisia eleitä tai suoraa keskustelua ihastuksista. Ne voivat myös olla vaikeammin tunnistettavia jahtaamisleikin, limbon tai pullonpyörityksen kaltaisia vertaistilanteita.

Näissä hetkissä käsitellään romantiikkaa, kehollisuutta, tunteita ja kelpaamista. Seksuaalisesti virittyneiden hetkien toistuessa lapsille kehkeytyy käsitys siitä, millainen seksuaalisuus ja sukupuolisuus on hyväksyttävää.

Heteroseksuaalinen ihannetyttöys ei ole helppoa.

Tutkimus kertoo myös heteroseksuaalisen ihannetyttöyden ristikkäisistä vaikutuksista lapsiin. Ihannetyttöyden tavoittelusta voi seurata iloa, suosiota ja romanttista ihailua mutta myös raskaita tunteita.

Ihannetyttöyteen kiinnittyminen ei ole kevyt asia. Se vaikuttaa lapsen mahdollisuuksiin liikkua, käyttää aikaa ja kuulua ryhmään. Se vaikuttaan myös siihen, miten lapsi suhtautuu heteroseksuaaliseen maskuliinisuuteen.

Väitöskirja ”Sais rakastaa ketä haluaa ja olla millanen on” – Alakouluikäisten suhdekulttuurit tyttöyksien rajapinnoilla sekä niiden moninaisuuden mahdollistuminen tarkastettiin Oulun yliopistossa toukokuussa.

Hyvä lukija,

Lastensuojelun Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin.

Tue Lastensuojelun Keskusliittoa (lskl.fi) sekä laadukasta journalismia tilaamalla Lapsen Maailma  joko diginä tai painettuna lehtenä.

Ulla Siimes, päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja

Tilaa lehti itsellesi tai lahjaksi

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *