Hyppää sisältöön

Jokainen pieni tulija muuttaa päiväkodin arkea

Varhaiskasvatuksen aloitus on lapselle – ja päiväkodille – todella iso asia.
Julkaistu
Teksti Antti Vanas
Kuvat Mostphotos
Jokainen pieni tulija muuttaa päiväkodin arkea

Päiväkodin alkaminen tuo pienen lapsen elämään paljon uusia asioita, joita pitää harjoitella ja joihin täytyy sopeutua. Pelkästä sopeutumisesta ei kuitenkaan ole kyse: aloittelijat ovat pontevia osallistujia siinä missä päiväkodin ”konkaritkin”.

Pienille 1-vuotiaille aloittelijoille on jo ehtinyt kertyä resursseja, joita he voivat hyödyntää uudessa tilanteessa, sanovat Jyväskylän yliopiston tutkijat.

Tutkimuksessa  selvitettiin päiväkodissa aloittavien pienten lasten osallistumista ensimmäisinä päivinä uudessa ympäristössä (sagepub.com). Tärkeimpänä aineistona olivat ensimmäisten päiväkotipäivien kulusta tehdyt videotallenteet.

Varhaiskasvatuksen aloitus on lapselle todella iso asia. Se merkitsee aina liittymistä uudenlaiseen sosiaaliseen, kulttuuriseen ja fyysiseen toimintaympäristöön.

Miten ekat päivät päiväkodissa oikein sujuvat?

Samalla jokainen uusi tulija muokkaa päiväkodin toimintaa. Arkea järjestetään sen mukaan, miten pieni aloittaja lähtee toimintaan mukaan.

Ensimmäisenä päivänä päiväkodin kasvattajat seurasivat lapsen aloitteita. Toimintaa ja suunnitelmia mukautettiin tukemaan aloittajan osallistumista. Aloittajat saivat tehdä sellaisiakin asioita, joita pitempään ryhmässä olleet lapset eivät saa tehdä.

Esimerkiksi tästä kelpaa yksivuotias Henry, peloton uusiin tiloihin tutustuja, joka ei innostu ensimmäisenä päivänään aamupiiristä. Hän on nimittäin äkännyt päiväkodin lelut, jotka kiinnostavat enemmän.

Päiväkodin aikuinen ei vaadi Henryä liittymään piiriin. Sen sijaan hän lopettaa aamupiirin saman tien ja liittyy pojan seuraan auttamaan tätä lelulaatikkojen avaamisessa. Henry on ensipäiväläisen oikeudella muuttanut päiväkodin työjärjestystä.

”Lapset tutkivat yhdessä kasvattajien kanssa kaikkea uutta, mitä päiväkodin aloitus tuo tullessaan, ja siihen liittyi paljon iloa, vaikka välillä ikävä yllättikin”, kuvailee yliopistotutkija Mari Vuorisalo havaintojaan.

Päiväkoti tarjosi pienille aloittajille paikan hyödyntää jo hankittuja taitoja. Esim. ruokailutilanteisiin lapsi voi osallistua tasavertaisesti muiden kanssa kotona opittujen taitojen avulla.

Aloituksessa onkin tutkijoiden mukaan tärkeää kiinnittää huomiota kaikkiin niihin taitoihin, joita lapsella jo on, ja jotka voivat auttaa häntä osallistumaan päiväkodin toimintaan. Näin tie päiväkodin arkeen avautuu aloittajalle helpoimmin.

Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa käynnissä olevaa Trace in ECEC -hanketta (englanniksi, jyu.fi), jota rahoittaa Suomen Akatemia. Hankkeessa on seurattu tiettyjen lasten varhaiskasvatuspolun siirtymiä siitä lähtien, kun he noin 1-vuotiaina aloittivat päiväkodissa aina esiopetukseen ja koulun alkuun asti.

Tutkimuksen Constructing the space of transition within the early childhood education and care pedagogical environment: A child’s resources and positions julkaisi Sage Journals maaliskuussa.

Hyvä lukija,

Lastensuojelun Keskusliiton julkaisema Lapsen Maailma -lehti on journalistisin periaattein toteutettava aikakauslehti, joka katsoo maailmaa uteliaan lapsen silmin.

Tue Lastensuojelun Keskusliittoa (lskl.fi) sekä laadukasta journalismia tilaamalla Lapsen Maailma  joko diginä tai painettuna lehtenä.

Ulla Siimes, päätoimittaja ja Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja

Tilaa lehti itsellesi tai lahjaksi

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *