Muskari kasvattaa sanavarastoa
Viikoittainen musiikkileikkikoulu tukee alle kouluikäisten sanavaraston kehitystä, kertoo Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä tehty tutkimus.
Tutkijat testasivat viikoittaisen päivähoidon osana järjestettävän musiikkileikkikoulutoiminnan vaikutuksia 5–6-vuotiaiden kielenkehitykseen kahden vuoden ajan.
Tulokset osoittavat, että vuosia jatkuvalla leikillisellä musiikkitoiminnalla on positiivisia vaikutuksia alle kouluikäisten kielenkehitykseen. Tutkija Tanja Linnavalli selittää tuloksia sillä, että laulaminen ja soittaminen saattavat terävöittää lasten kuulokykyjä, ja laulaessa tulee myös kuultua ja toistettua uusia sanoja. Näin sanojen merkitys vahvistuu kehittyvissä aivoissa.
Pompitaan samassa rytmissä!
Tutkijat suosittelevatkin säännöllisten, ammattilaisten vetämien musiikkituntien sisällyttämistä varhaiskasvatukseen päiväkodeissa ja niiden saavutettavuuden lisäämistä myös kotihoidossa oleville lapsille. Tutkimus julkaistiin Scientific Reports -tiedelehdessä kesäkuussa.
Aivoliiton Kielipolku-lehden tuoreessa artikkelissa Linnavalli kertoo useiden tutkimusten viittaavan siihen, että musiikkiharjoittelu vaikuttaa positiivisesti sanojen erotteluun, äänteiden käsittelyyn, kielelliseen muistiin ja lukutaitoon. Myös puheen erottelu taustamelussa ja vieraan kielen lausuminen sujuvat musiikkia harrastaneilta lapsilta muita paremmin.
Tutkimukset kertovat musiikin vahvistavan myös vuorovaikutustaitoja. Jo hyvin pienet lapset auttavat mieluummin niitä lapsia ja aikuisia, joiden kanssa ovat musisoineet yhdessä tai vain pomppineet samassa rytmissä.