Tytöille teknologiaa maailmanparannuksen varjolla?
Avain tyttöjen teknologiainnostuksen herättelyyn voisi olla näkökulman muutos: nuorten teknologiaharrastus pitäisi nostaa yksinäisen bittinikkaroinnin, ammuntapelien ja moponvirityksen kellaritasolta maailmanparannuksen ylätasolle. Tästä hyötyisivät niin tytöt, teknologia kuin maailmanparannuskin – ja luultavasti myös pojat.
Globaaleihin ongelmiin löydettäisiin parempia ratkaisuja entistä nopeammin, jos nykyistä useammat oppilaat – ja erityisesti tytöt – saataisiin kiinnostumaan luonnontieteistä, matematiikasta ja teknologiasta, uskovat Boråsin yliopiston tutkijat.
Tavoitteeseen pyritään kolmivuotisella Erasmus-rahoitteisella projektilla, johon osallistuu kouluja, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia Ruotsin lisäksi Isosta-Britanniasta, Puolasta ja Kyprokselta. Projekti pyrkii auttamaan opettajia yhdistämään teknologian opetus globaaleihin näköaloihin.
Hanke perustuu brittien asettamiin kestävän kehityksen tavoitteisiin. Kolmen vuoden aikana on tarkoitus luoda digitaalinen alusta yhteisiä oppimateriaaleja vasten. Opetusaineiston tuotannosta vastaavat oppilaat itse.
Ruotsissa työhön osallistuu yliopiston lisäksi Boråsissa toimiva Sandgärdin koulu, jonka ysiluokkalaiset matkustavat ensi kesänä Varsovaan kehittämään 6.-luokkalaisten opetukseen tarkoitettua opetustyökalua yhdessä puolalaisten oppilaiden kanssa.
>International project to increase girls’ interest in science, engineering. University of Borås, verkkojulkaisu joulukuu 2016.