Siirry sisältöön
Uusi koti ulkomailla

Elämää ilman Wilma-viestejä

05.03.2017

Suomessa moni on ollut joko mielissään tai tuskaillut kodin ja koulun välisten sähköisten Wilma-tiedotteiden kanssa. Täällä Englannissa Akun koulussa Wilmaa ei ole, joten yhteydenpito kouluun tapahtuu muulla tapaa, kuten sähköpostilla ja puhelimella. Tärkeimmistä asioista lähetetään tekstiviesti, mutta olen tähän mennessä saanut vain yhden, jossa kerrottiin koulun tulevasta tapahtumasta.

Suomessa koti ja koulu tuntuvat ainakin meidän kokemuksien perusteella olevan paljon enemmän yhteydessä toisiinsa ja vanhemmilta odotetaan paljon enemmän aktiivisuutta ja aikaa reagoida erilaisiin viesteihin kuin täällä.

Englannissa ainakin Akun koulussa lapsi kantaa vastuuta enemmän erilaisten asioiden muistamisista ja tiedottamisista kotiin. Akulla on koululta saatu kirjanen, jossa on koko vuoden kalenteri ja muuta tärkeää tietoa. Lapset merkitsevät siihen tärkeitä muistettavia asioita. Suomessa näistä asioista tuli lähes poikkeuksetta viesti aina myös kotiin Wilman kautta.

En ole myöskään saanut yhtäkään lappusta kotiin allekirjoitettavaksi, eikä kokeita allekirjoiteta nähdyiksi. Edes ns. reissuvihkoa ei ole, vaan kalenterissa on tärkeät päivämäärät ja opettajat laittavat usein tehtävien perään kirjallisia ja usein kovin kannustavia merkintöjä tehdyistä tehtävistä.

Vaihtoehtoisia tapoja pitää yhteyttä

Wilman puuttuminen edellyttää vanhemmilta entistä enemmän aktiivisuutta kysellä koulukuulumisia ja pitää keskusteluväylää lapseen koko ajan. Olen muutaman kerran törmännyt koulun apulaisrehtoriin hakiessani Akua koululta. Rehtorit ovat tuolloin olleet molemmat seisoskelemassa pihalla ja katselemassa lasten lähtöä koulusta. Tuolloin myös vanhemmilla on mahdollisuus vaihtaa pari sanaa heidän kanssaan.

Koulut alkavat ja loppuvat kaikilla joka päivä samaan aikaan. Koulu alkaa puoli yhdeksältä ja loppuu 15.20. Tämä on tietääkseni melkein kaikissa kouluissa sama.

Poissaolot ilmoitetaan täällä sähköpostitse, joko koulun nettisivujen kautta lomakkeella tai soittamalla koululle. Lomia ei helposti myönnetä, sillä koulu on todella tarkka oppilaiden läsnäoloista. Koulu myös palkitsee oppilaat, jotka eivät ole opetuksesta poissa. Heille annetaan rugby-liput.

Vanhemmille lähetetään joka viikko yhteinen sähköinen uutiskirje, jossa on viikkotietoja koulusta, poissaolotilastoja pylväsdiagrammien muodossa ja opettajien kirjasuosituksia tai suosikkibiisejä erilaisissa teemoissa. Koululla ei ole vielä toistaiseksi ollut vanhempainiltaa tai muuta kokoontumista, joten en ole vielä päässyt tapaamaan kunnolla luokkalaisten vanhempia. Olen kuitenkin tavannut parin oppilaan vanhemmat koulun ulkopuolella yhteisten tekemisten merkeissä ja esimerkiksi tänään meidät on kutsuttu illalliselle yhden perheen kotiin. Olen tästä kovin iloisena ja pidän tärkeänä pitää yhteyttä koulukavereiden vanhempien kanssa.

Koulun vanhemmilla on yhteinen Facebook-sivusto, jossa vanhemmat tiedustelevat vaikkapa kadonneiden liikuntavaatteiden tai muiden yleisten asioiden perään.

Aku on ollut tyytyväinen opetukseen koulussa. Aku on kertonut, että tunneilla opettajat käyttävät koko ajan aktiiviseen opettamiseen ja ovat vuorovaikutuksissa lasten kanssa. Suomessa on Akun mielestä enemmän sitä aikaa, kun lapset tekevät itsenäisesti tunneilla tehtäviä.

Oppilaiden käyttäytymispisteet

Akun koulussa on myös pistesysteemi käyttäytymiselle. Jokaisella on ”pistesaldo”, joka voi olla miinuksen tai plussan puolella. Miinusta saa unohdetuista kouluvälineistä tai tehtävistä. Aku kertoi, että jälki-istuntoa napsahtaa hyvin helposti ja jo esimerkiksi unohtunut läksy saattaa tarkoittaa jälki-istuntoa.

Oppilaat on laitettu tasoryhmiin lähes jokaisessa oppiaineessa. Sieltä opettajat voivat nostaa tai laskea lapsen ryhmätasoa, jotta lapsi etenee oppiaineessa hänelle sopivaan tahtiin. Akulla on mennyt koulu oikein hyvin ja kokeista on tullut poikkeuksetta kiitettäviä numeroita. Erityisesti tiedeaineet, joissa Aku on päässyt kokeilemaan erilaisia asioita, kuten magnesiumin polttamista, ovat olleet pikkupojalle jännittäviä ja kiinnostavia.

Akun koulussa oli tällä viikolla Citizenship Day, eli vapaana käännöksenä kansalaisuuspäivä, jossa lapsille opetettiin erilaisia kansalaiselle hyviä taitoja. Yksi näistä tuolla opetettavista asioista oli tällä kertaa itsepuolustus seksuaalisen häirinnän tai kiusaamisen varalta. Aku oli oppinut kymmeniä eri tapoja, kuinka torjua ja paeta fyysiseltä häirinnältä.

Päivä oli myös siinäkin mielessä erityinen, että lasten ei tarvinnut pukea koulupukua tuona päivänä. Aku oli iloisena, että sai laittaa omat tavalliset vaatteet ja kengät päälle aamulla.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat juttumme sähköpostiin kerran kuukaudessa.

Tilaa »